H&M opplyser på hm.com blant annet hvilken fabrikk plaggene er produsert på og hvor mange ansatte det er på fabrikken. Ill. foto fra fabrikk i Bangladesh.
H&M opplyser på hm.com blant annet hvilken fabrikk plaggene er produsert på og hvor mange ansatte det er på fabrikken. Ill. foto fra fabrikk i Bangladesh.

Motebransjen rangert etter transparens – H&M til topps

Det går framover for transparens i motebransjen, men det er langt igjen, framholder Fashion Revolution. 250 kjeder og merker er rangert, og scoren spenner fra 73% til 0%.

Publisert

Den globale non profit-organisasjonen Fashion Revolution står bak "2020 Fashion Transparency Index" som rangerer 250 motekjeder etter transparens. Rangeringen baserer seg på hvor gode moteaktørene er til å gi informasjon om sin praksis på bærekraft, sosiale og miljømessige forhold, leverandører og forsyningskjeden.

H&M – inkludert konsepter som blant annet Monki, Arket, H&M Home og Weekday – oppnådde en score på 73% og gikk til topps. I år var første gang noen har kommet høyere enn 70%.

Nummer 2 ble tyske C&A med 70%, mens sportsmerkene Adidas og Reebok fulgte på delt bronseplass med 69%. Nike, Asos og Puma kom også blant topp 10. Blant luksusmerkene kom Gucci høyest med 48.

Nederst kom Max Mara, Mexx, Tom Ford og Pepe Jeans med skuffende 0%, da de ikke opplyser noe om sin praksis.

Framgang, men et stykke igjen

Sarah Ditty er policy director og har forfattet rapporten. Hun uttaler:

– Mens vi ser merkbar framgang på transparens, er det fortsatt mye motekjedene og merkevarene kan gjøre for å presentere troverdige og grundige data som gjør kundene i stand til å treffe bedre beslutninger, samt for fagforeninger og organisasjoner til å bidra til bedre forhold for ansatte og den levende planeten.

I en pressemelding skriver vinneren H&M at tekstilbransjen er kjent for å ha en kompleks og lite gjennomsiktig forsyningskjede. H&M var blant de første som offentliggjorde oversikt over sine leverandører, allerede i 2013.

Vil bidra til større transparens

H&M legger vekt på åpenhet og vil vise hvor produktene produseres. Siden i fjor har kunder på hm.com kunnet finne informasjon for nesten alle varer om produksjonsland, leverandør, navn på fabrikk og antall ansatte på fabrikken. I tillegg opplyses det hvilke materialer som brukes for å lage gitte plagg, og kunder minnes på at de bør resirkulere klærne.

Hanna Hallin, som er ansvarlig for transparens hos H&M, uttaler:

– Vi tar alltid sikte på å være så transparente som mulig i prosessen mot en mer bærekraftig framtid for mote – med utfordringene som ligger foran – for å bidra til endring i bransjen. Vi er motivert for å ta nye skritt mot større transparens slik at kundene får informasjon til å treffe beslutninger og til å påvirke bransjen gjennom å bli helt sirkulær og klimapositiv, samtidig som vi er et fair og ilikhetsorientert selskap.

Undersøkelsen ble gjennomført før utbruddet av Covid-19, men Fashion Revolution skriver at pandemien gjør transparens enda viktigere.

Ettersom undersøkelsen omfatter store kjeder kommer det ikke fram hvilket nivå mindre og mer spesialiserte aktører ligger på. Her har mange aktører som har bærekraft som uttalt utgangspunkt og bærende verdi kommet lenger enn de store aktørene.