Barfota-skjerf.web

Rett til værs med Barfota

Da Pia Tverraaen i Pias Design i Trøgstad skapte merket Barfota for drøyt ett år siden, skjønte hun snart at hun hadde skutt blink. Barfota klær, smykker, vesker og interiørprodukter slo til de grader an at kundene snart sto i kø for å kjøpe.

Publisert

Rett til værs: Salget av Barfota-skjerf og andre produkter økte voldsomt i 2012, sier Pia Tverraaen (t.h.) og Hanne Danielsen. (Foto: Ina Lauthen)

Se bilder av kolleksjonene nederst i artikkelen.

- Vi har hatt et eventyrlig år! På kort tid fikk vi nesten 400 forhandlere i Norge og nærmere 100 i Sverige og får stadig etterspørsel fra utlandet om å forhandle Barfota-produkter. Vår sydligste forhandler holder til i Spania – og vår nordligste på Svalbard. Vi har hatt en enorm pågang på messene, har jobbet tidlig og sent med å få unna ordrene og har måttet ansette flere for å få hjulene til å gå rundt: 4 nyansatte og flere ekstrahjelper i høysesongene. Nå jobber vi på spreng for å få levert og gi kundene god service. Dette var mye. Mye mer enn vi hadde forventet, sier eier og leder av Pia design AS, Pia Tverraaen.

Rett til værs

Travle damer som har hatt en stri jobb med å få levert Barfota-produkter: Lene Lykke Johansen, Eva Elisabeth Koht-Nordbye, Pia Tverraaen, Hanne Danielsen og Sofhia Lohman. (Foto: Ina Lauthen)

Bedriften holder til på Skjønhaug i Trøgstad. Tverraaen startet med å designe undertøy som ble solgt på homeparties. I dag har Pia Design tre bein å stå på: Sitt eget merke Barfota, oppdrag for andre designere og merker og oppdrag for kjeder. Etter at Barfota så dagens lys, har det bare gått en vei, rett til værs. I løpet av det siste, hektiske året har antall medarbeidere vokst til seks, og det blir to til i løpet av de neste månedene.

Omsetningen i 2011 var drøyt åtte millioner. I 2012 ble det nær en dobling, til 15 millioner, med et resultat på nær to millioner. Salget av Barfota-produkter sto for mellom åtte og ni millioner. For 2013 er omsetningsmålet 24 millioner.

Egne Kina-kontorer

All produksjon foregår i Kina, og bedriften har to kontorer i Kina med totalt fem lokalt ansatte. I løpet av kort tid ansettes det fire til.

- Det er svært viktig for oss å ha full kontroll over hele verdikjeden. Selv om vi reiser til Kina fem-seks ganger i året er det helt nødvendig å ha lokalt ansatte som kan følge opp de fabrikkene. Det gjelder både produksjon og logistikk, men også en langt bedre kontroll av materialer, miljø og sosialt ansvar enn om vi hadde fjernstyrt det fra Norge. Med egne, lokalt ansatte kan vi komme uanmeldt til fabrikkene når som helst.

Må stabilisere

- Nesten 400 forhandlere i Norge kan høres mye ut – blir ikke det for mye?

- Vi har et bredt produktspekter: smykker, klær, vesker og interiør. Derfor har vi klart å få en god spredning på forhandlerne våre, med både motebutikker, livsstil- og interiørbutikker, slik at de utfyller hverandre. Et eksempel: I Ski Storsenter har vi tre forhandlere. En selger klær, den andre interiør og den tredje tilbehør. De selger ulike produkter, men samarbeider og sender kunder til hverandre.

Men vi tenker ikke så mye på å skaffe nye kunder i Norge lenger. Nå konsentrerer vi oss om opprettholde en god service, utvikle samarbeidet med dem vi har og bidra til at de selger mer.

- Hva skjer i Sverige?

- Vi har egen agent i Sverige og skal delta på de store messene for å få flere forhandlere og økt volum.

- Og resten av Europa?

- Det salget vi har i resten av Europa foregår i enkeltbutikker, ikke ut fra en bevisst satsing. Vi konsentrerer oss om Norge og Sverige i første omgang. Nå har det gått så fort i svingene at vi må få roet oss litt, tilpasse organisasjonen og sørge for at alt går på skinner. Så får vi se.

Bakkekontakt

- De som kjenner deg godt påstår at du er en energibombe som stadig har nye baller i lifta. Kommer det helt nye Barfota-produkter?

- Vi er en kreativ gjeng som jobber tett sammen, og da kommer det nye ideer hele tiden. En av våre store fordeler er at vi snur oss raskt. Det er kort tid fra ide til ferdig produkt. Uansett om det kommer helt nye produkter eller vi utvider eksisterende kolleksjoner er det svært viktig for oss at vi følger en rød tråd og at vi er tro mot grunnideen med Barfota: Bakkekontakt og nærhet til norsk og skandinavisk natur.

Den er vi omgitt av her i Trøgstad. Vi trenger ikke gå langt for å ta kolleksjonsbilder. Alt vi gjør, har lokal forankring, sier Tverraaen.

Nærhet til naturen og bakkekontakt går som en rød tråd gjennom Barfota-kolleksjonene:


Powered by Labrador CMS