Dansk barnetøyfusjon
Brands4kids og Utoft Kids fusjonerer. De to danske barnetøyselskapene går sammen fra 1. januar 2020.
Tross tøffe tider i barnetøybransjen i flere år har de to selskapene sikret seg en god posisjon og god omsetning. Brands4kids AS nylig kjøpt opp merker fra Active Sportswear og går ut av 2019 med rekordvekst både på topplinje og bunnlinje.
Med fusjonen ruster virksomhetene seg til fremtiden og viser stor bredde med ni merker i porteføljen: CeLaVi, Color Kids, Creamie, EN FANT, FIXONI, ME TOO, Minymo, NORDIC LABEL og Pippi.
Eiere i det fusjonerte selskapet vil være Claus Utoft, Michael Nederby og Erik Andreæ. Sistnevnte blir administrerende direktør. Nederby blir salgsdirektør og Utoft sjef for sourcing og PL salg.
Alle administrative funksjoner som salg, marketing, design og innkjøp blir samlet i Brands4kids hovedkontor i Ikast. Utoft Kids Groups hovedkontor i Give vil fortsatt fungere som lager- og logistikksenter.
- Ved å fusjonere de to virksomhetene fortsetter vi vår vekstreise og blir en av Skandinavias største aktører innenfor baby- og barnetøy med et bredt sortiment av forskjellige kategorier og merker, noe som gir kundene muligheter for å samle deres innkjøp på ett sted. Vi sikrer samtidig en ensartet høy kvalitet i leveransene og en back office-service som gjør at våre kunder kan konsentrere seg om å selge våre merker, sier administrerende direktør Erik Andreeæ.
Begge firmaene har vært opptatt av miljø og bærekraft. Med fusjonen tas et nytt, viktig skritt med tanke på å være en av de foretrukne leverandørene av bæredyktig barnetøy. I dag arbeider fire medarbeidere med CSR, og det er fokus på å utvikle virksomheten til å bli enda sterkere på bærekraftig barnetøy. Begge virksomhetene er i dag GOTS-sertifisert, medlem av BSCI og i ferd med å bli en del av Better Cotton Initiatives. - Målet er ikke bare å bli sertifisert, men sikre at stadig større del av de materialene som brukes er økologiske eller kommer fra resirkulerte materialer, sier Andreæ. (Pressemelding)