Spot med firkantet prisme (t.h.) dekker dobbelt så stort felt som en ordinær spot, med bedre fargegjengivelse.
Spot med firkantet prisme (t.h.) dekker dobbelt så stort felt som en ordinær spot, med bedre fargegjengivelse.

- Øk omsetningen med riktig lys og lyd

- Riktig lyd og lys øker omsetningen!

Publisert

Det hevder Otto Davidsen, Key Account Manager i Expedit, og han kan vise til en rekke undersøkelser som peker i samme retning: Det lønner seg å investere i godt lys og god lyd i butikken.

- Det forskes kontinuerlig på butikkbelysning, og det kommer stadig nye løsninger og forbedringer. En ny type spot-belysning som har kvadratisk prisme og over 90 CRI, som angir fargegjengivelse. Til sammenligning har de fleste andre spoter rundt 80 CRI. Dette gir riktigere lys i butikken og øker kundeopplevelsen. Spoten dekker et kvadratisk felt er mye større enn ordinære spoter, slik at du trenger cirka halvparten så mange spotter som du trengte før. Det blir ingen «lysringer» oppe og nede på veggene, kun rene linjer. Fargene og strukturene på produktene kommer bedre fram på grunn av riktig fargetemperatur og bedre belysning, noe som er veldig viktig for å øke salget i butikken.

De nye spotene gjør at totalkostnaden blir lavere, sier Davidsen.

Han presenterer også en ny type høyttaler som sender lyden 360 grader ut i butikklokalet. Den er trådløs og kan festes i direkte i lysskinnen i taket.

- Den er brukes blant annet i fellesområdet på Liertoppen kjøpesenter og flere butikker rundt om i landet, med meget gode erfaringer, sier han.

Høyttaler som sender lyden 360 grader
Høyttaler som sender lyden 360 grader