Mye å se og lære i Berlin
- Messene i Berlin er et kjempefint sted å reise for å hente inspirasjon og få sett nærmere på trender og nyheter. Nå har jeg vært på Panorama og Bread & Butter, men vil nok bruke mer tid på Bread & Butter neste gang, sier Kenneth Andersen fra Larvik.
Mye å se og oppleve, konstaterer Kenneth Andersen, her sammen med Paul Bukier i Texcon hos Martin Kjellman på standen til Bruun og Stengade.
Han er en av nærmere70 Texcon-medlemmer som reiste på messetur til Berlin, og angrer ikke: - Dette var både inspirerende og lærerikt, slår han fast.
Les også:
Mange nordmenn
Norske Onepiece har hatt en eventyrlig vekst og vokser fortsatt. Nå satses det på Tyskland og sentral-Europa.
I tillegg til Texcon-medlemmene var det også svært mange andre norske kjøpmenn som var i Berlin. Med Bread & Butter som hovedattraksjon, men med Premium, Panorama, Gallerie og flere andre nisjemesser er det svært mye å se og oppleve. Fordi så mange innkjøpere velger seg Berlin, gjør agentene det samme. Mange norske agenter møtte sine kunder på standene til sine merker. Ikke for å ta mot ordre, men for å vise fram de nye kolleksjonene og gjøre innkjøperne bedre forberedt til de skal kjøpe inn under Moteuka og på Texcon-messa.
Miljøjeans
De store jeansmerkene dominerer hovedhallen på den tidligere flyplassen med sine kjempestander og mange show. Nøkkelord for hovedtrendene i jeans og denim er slim fit, svart og indigo. Andre stikkord er skinnende flater, mønstre laser- og 3D-effekter, vintagevask. Miljø og bærekraftige produkter og produksjonsmetoder, og spesielt teknikker som reduserer vannforbruket, er et viktig tema for de aller fleste. Mustang er av de som går lengst med en ny teknikk de kaller Zero Water Finish hvor de har redusert vannmengdene dramatisk og utfører slite- og vaskeeffekter med håndkraft. Stretch er også viktig for sesongens jeanskolleksjoner.
Mye håndverk og lite vann i Mustangs jeansproduksjon.
Ny messe
Bread & Butter har kuttet ned på antall utstillere. Dette har bidratt til at en ny messe, Panorama, åpnet dørene for første gang denne uka. Blant de norske agentene som var på plass, var Tom og Tina Fjellberg. De pendlet mellom standene til sinemerker MarcCain og Airfield, og var godt fornøyd.
Tomm Fjellberg var godt fornøyd med å møte så mange av sine kunder på standen til Airfield.
Det samme var Harald Dahlstrøm, agent for Summum. Han lot seg imponere både av organiseringen av messa og av trafikken. – Til å være først gang, og til tross for at messeanlegget ligger godt utenfor sentrum, var det godt besøk, og tyskerne er mestre i å organisere. Her gikk alt som smurt, konstaterer han.
Harald Dahlstrøm: Imponerende organisering på Panorama.
Les også