Fire av fem betalinger skjer kontaktløst i Norge

Tall fra betalingsplattformen Adyen avslører hvordan nordmenns betalingsvaner endret seg i første halvår i 2021, med stabil vekst av kontaktløse betalinger.

Publisert

Nylig slapp Adyen en ny rapport om hvordan betalingsvaner i Norge, Sverige og Danmark har endret seg i første halvdel av 2021. Det globale betalingsteknologiselskapet med kunder som H&M, Elkjøp, Polarn O. Pyret og Jula, forteller at pandemien har ført til flere kontaktløse transaksjoner.

Tobias Lindh
Tobias Lindh

– Netthandel og kontaktløse betalinger har vokst som et resultat av pandemien. I Norge har kontaktløse betalinger økt fra 75 prosent i 2020, til 83 prosent i første halvdel av 2021. Dette viser behovet som finnes hos bedrifter til å tilpasse sin kanalstrategi når pandemien fortsetter å forme kundenes atferd, sier Tobias Lindh, Norden- og Baltikumsjef i Adyen.

Data fra plattformen viser også at bruken av kontaktløse betalinger ikke skiller seg særlig fra bransje til bransje. 82 prosent av betalingene skjer kontaktløst i tradisjonelle butikker og 81 prosent av dem hos hoteller og restauranter.

I 2020 ble tre av fire betalinger gjennomført kontaktløst i Sverige, mens i første halvdel av 2021 økte det til nesten 80 prosent. I Danmark, hvor kontaktløse betalinger allerede utgjør en stor del av transaksjoner, ser vi at hele 90 prosent av alle betalinger på utsalgssteder var kontaktløse.

Økningen i kontaktløse transaksjoner gjenspeiles også i den gjennomsnittlige transaksjonsverdien, hvor vi ser en økning i både Sverige og Norge. Dette indikerer at kundene føler seg mer komfortable med å betale kontaktløst – selv når transaksjonsverdien er høyere. I Danmark ser vi det motsatte, hvor transaksjonsverdien på utsalgssteder har falt i første halvdel av 2021. Dette kan imidlertid forklares ved at butikker og restauranter har holdt stengt gjennom våren.

Om Adyen

Adyen er et teknologiselskap som tilbyr betalingsløsninger for flere av verdens største forhandlere. Plattformen deres er den eneste virksomheten trenger for å kunne ta betalt på nett, i app, og i butikk – både på globalt og lokalt nivå. Den samler nemlig verdens ledende betalingstjenester, inkludert Vipps, og gjør det mulig for forhandlere å nå nye kunder, hver dag. Selskapet ble grunnlagt i 2006 i Amsterdam, og har i dag tilstedeværelse verden over med sine 25+ kontorer og 1900+ ansatte. Blant Adyens kunder finner vi internasjonale giganter som H&M, Spotify, Uber og Facebook, men også norske selskaper som Elkjøp, Oda, Sats og Vipps.

Powered by Labrador CMS