Fire av fem betalinger skjer kontaktløst i Norge
Tall fra betalingsplattformen Adyen avslører hvordan nordmenns betalingsvaner endret seg i første halvår i 2021, med stabil vekst av kontaktløse betalinger.
Nylig slapp Adyen en ny rapport om hvordan betalingsvaner i Norge, Sverige og Danmark har endret seg i første halvdel av 2021. Det globale betalingsteknologiselskapet med kunder som H&M, Elkjøp, Polarn O. Pyret og Jula, forteller at pandemien har ført til flere kontaktløse transaksjoner.
– Netthandel og kontaktløse betalinger har vokst som et resultat av pandemien. I Norge har kontaktløse betalinger økt fra 75 prosent i 2020, til 83 prosent i første halvdel av 2021. Dette viser behovet som finnes hos bedrifter til å tilpasse sin kanalstrategi når pandemien fortsetter å forme kundenes atferd, sier Tobias Lindh, Norden- og Baltikumsjef i Adyen.
Data fra plattformen viser også at bruken av kontaktløse betalinger ikke skiller seg særlig fra bransje til bransje. 82 prosent av betalingene skjer kontaktløst i tradisjonelle butikker og 81 prosent av dem hos hoteller og restauranter.
I 2020 ble tre av fire betalinger gjennomført kontaktløst i Sverige, mens i første halvdel av 2021 økte det til nesten 80 prosent. I Danmark, hvor kontaktløse betalinger allerede utgjør en stor del av transaksjoner, ser vi at hele 90 prosent av alle betalinger på utsalgssteder var kontaktløse.
Økningen i kontaktløse transaksjoner gjenspeiles også i den gjennomsnittlige transaksjonsverdien, hvor vi ser en økning i både Sverige og Norge. Dette indikerer at kundene føler seg mer komfortable med å betale kontaktløst – selv når transaksjonsverdien er høyere. I Danmark ser vi det motsatte, hvor transaksjonsverdien på utsalgssteder har falt i første halvdel av 2021. Dette kan imidlertid forklares ved at butikker og restauranter har holdt stengt gjennom våren.