Nisjebutikkenes dag i Lillestrøm
Det kommer stadig nye alternativer til Black Friday. I Lillestrøm arrangeres «Nisjebutikkenes dag» lørdag 24. november.
– Skal du handle, så bør du velge lokalt. Det er det veldig mange som gjør, og vi vil vise at vi setter enorm pris på det. Vi har mange fantastiske og lojale kunder, som er oppmerksomme på viktigheten av å handle lokalt. Derfor markerer vi «Nisjebutikkenes dag», for å vise vår takknemlighet, sier Mari Mostue og Hanne Martinsen.
Mostue og Martinsen har selv i mange år jobbet på gateplan i Lillestrøm, henholdsvis i butikkene Mostue og Anna Johnson.
De forteller at både butikker, restauranter og hoteller i byen samarbeider om «Nisjebutikkenes dag» for å gi noe tilbake til kundene. Det er laget en miljøvennlig handleveske i anledning dagen. Alle som handler i byens butikker denne dagen – og legger ut et bilde av posen og teksten #jegvelgerlokaltLillestrøm på Facebook eller Instagram, er med i trekningen av mange flotte premier.
– Effekten av at man benytter seg av byens tilbud, er at Lillestrøm blir mer attraktiv for nye etablerere. I tillegg kan eksisterende bedrifter fortsette å øke sin egen kvalitet. Til glede for alle, sier Mari Mostue fornøyd.
Helene Løbach, som driver butikken Sophie på Torvet, kunne ikke vært mer enig.
– Det er i tillegg miljøvennlig å handle lokalt. Men den sosiale bærekraften er minst like viktig. Det er ingenting som er hyggeligere enn at det myldrer av folk i byen! Lillestrøm skal være en levende by. Her skal folk møtes, hilse på hverandre, prate sammen, handle og ha det hyggelig. Det er noe alle ønsker, men som man selv må ta ansvar for at skal skje, sier hun.
Huner opptatt av at de frittstående butikkene må stå sammen og finne alternative måter å bygeg gode relasjoner til kundene på, ikek bare ukritisk kaste seg på Balck Friday og andre rabattfokuserte aktiviteter.- Vi må stoppe opp og sette på bremsene hvis vi ikke skal ødelegge julehandelen. Derfor er jeg glad for at vi fikk med så mange på «Nisjebutikkenes dag» slik at vi kan gi noe tilbake og hede de mange trofaste kundene våre, sier hun.
Selv startet hun med sin egen markering av Black Friday i fjor: Hvit fredag, hvor hun delte ut hvite roser til kundene og servert hvit gløgg og marsipan, men uten å være med på rabattkjøret. Hun fikk så mye sympati og gode tilbakemeldinger på tiltaket at hun gjør det samme i år.