Gir til Kirkens Bymisjon på Black Friday
Stadig flere frittstående butikker boikotter eller lager alternative aktiviteter til Black Friday. I Trondheim går Bogart Cosmo foran som et godt eksempel og gir 10 prosent av omsetningen denne dagen til Kirkens Bymisjon, slik de også gjorde i fjor.
Slik skriver Hans Klein og Cecilie Klein Reinertsen på butikkens Facebook-side: «Vi kjemper for en bærekraftig varehandel og en levende midtby. Dette markerer vi i år som i fjor ved å melde oss ut av kjøpehysteriet Black Friday, og gir 10 prosent av omsetningen denne fredagen til Kirkens Bymisjon. Hjelp oss å hjelpe, ved å legge handleturen din innom oss på fredag 23. november. Vi lover topp stemning og god service!»
Noe som er ren, skjær fornuft. Black Friday er først og fremst elefantenes dans. Om en liten, frittstående butikk forsøker å henge seg på de store konsernenes rabattkjør er de dømt til å tape. 30 prosent på hele butikken betyr røde tall i regnskapet ved dagens slutt. Det er kanskje til å leve med om man ser denne dagen isolert, men konsekvensene er langt mer dramatiske. Store rabatter på Black Friday er en tjuvstart på julehandelen. Dermed har du solgt gode varer med tap. Varer som du skulle solgt til full pris og tjent penger på i desember.
Stenger butikken
Ena dem som går lengst i sin protest mot rabatthysteriet på Black Friday er JF Curated i Oslo. De stenger butikken i Prinsens gate fredag og oppfordrer folk til å reise ut i naturen i stedet for å falle for fristelsen til å bli med på et jag etter saker du egentlig ikke trenger.
Rød og hvit fredag
Helen Løbach i Sophies i Lillestrøm har «hvit fredag», der hun deler ut hvite roser til kundene og serverer marsipan og hvit julegløgg.
Jarle K. Steen i Trendhuset Jans Klær i Porsgrunn har latt seg inspirere av en butikk i København og arrangerer «Rød fredag». Med rød løper inn til butikken, røde balllonger og rød dekor. Kundene får kaffe og kaker og en hyggelig opplevelse, men ikke rabatter.
Andre detaljister har gjort avtaler med noen av sine leverandører og kjøpt inn rabatterte varer spesielt for denne fredagen, men setter ikke ned sine ordinære varer.
Lav profil
Christer Aakernes i Ålesund er blant de mange som velger å holde en lav profil denne fredagen Han driver Chris Moa og B.young Moa og er medeier i Modo, Tiger of Sweden konseptbutikk og IKKE i Amfi Moa.– Det kan være en anledning til å bli kvitt overskuddsvarer som er blitt liggende på lager, men man må være forsiktig med å gi rabatter på gode varer som man får solgt likevel, når julehandelen starter for alvor, sier han.
Har du innspill til hvordan man skal unngå å være med på et uvettig rabattkjør på Black Friday, send en mail til ove@askmedia.no.