Green Friday hos Fjällräven
I stedet for Black Friday, har Fjällrävens Brand Center bestemt seg for å arrangere Green Friday i et forsøk på å promotere bærekraftighet fremfor forbruk på en av de mest kjente handledagene i .året
I stedet for Black Friday, har Fjällrävens Brand Center bestemt seg for å arrangere Green Friday i et forsøk på å promotere bærekraftighet fremfor forbruk på en av de mest kjente handledagene i året.
Fredag 25. november vil Fjällräven Brand Center butikker i Oslo og Stavanger åpne en dagslang reparasjons-workshop kalt Green Friday, der kunder kan få sine brukte Fjällräven-produkter reparert og fornyet slik at de kan få et forlenget liv ute i villmarken.
Green Friday er et initiativ som tar sikte på ikke bare å reparere Fjällräven- produkter, men også gjøre forbrukerne mer bevisst på viktigheten av det å bruke utendørsutstyr så lenge som mulig.
- Green Friday handler om å sikre at Fjällrävens produkter forblir ute i naturen, sier Jennie Gerum, markedssjef for retail i Fjällräven. - Vi ønsker å gjøre det så enkelt så mulig for kundene å bruke produktene de elsker. Ved å ta dette initiativet på Black Friday får vi en glimrende mulighet til å spre budskapet om bærekraftighet til mange.
Green Friday fungerer på følgende måte: Butikkene vil i åpningstiden tilby kundene enkle reparasjoner av bukser, jakker og ryggsekker på stedet, mens de venter. Dette innebærer ting som å reparere sømmer, bytte av knapper og stropper; og ikke minst fiksing av ødelagte glidelåser. I tillegg vil Fjällräven butikkene tilby gratis voksing av alle produkter med G-1000 stoff for å øke motstandsdyktigheten for vind og regn, samt tilby personlig skreddersøm av både gamle og nye produkter. For mer omfattende reparasjoner kan kunder levere inn produktene.
Til å gjennomføre reparasjonene, har Fjällräven inngått et samarbeid med studentene fra designskolen ESMOD Oslo. Dyktige studenter vil være på plass både i Oslo og Stavanger for å gjennomføre reparasjonene.
Bærekraftighet er en av de mest fundamentale verdiene hos Fjällräven, noe som har medført at de har kuttet PFC-er fra produksjonen. I stedet har de utvidet bruken av organiske og gjenbrukbare materialer, og etablert en sporbar dun-politikk, kjent som Down Promise.