Vakre Vene årets butikk:
Et nordnorsk bedriftseventyr
Vakre Vene, Harstad er kåret til beste butikk i tekstilbransjen 2021. Prisen deles ut av Virke og fagbladet Tekstilforum og ble delt ut under Handelskonferansen tirsdag.
«Et nordnorsk bedriftseventyr som startet som en lokal butikk i Harstad og som i dag er en landsdekkende virksomhet i sterk vekst. En virksomhet som har møtt konkurransen fra internasjonal netthandel med å bygge en godt organisert og velfungerende omnikanal virksomhet hvor den fysiske butikken og nettbutikken fungerer godt integrert og sømløst».
Det var juryens ord da Vakre Vene da eierne, Richard og Elisabeth Bendiksen og lederteamet Guro Løvås Fause og Cecilie Slåtto Olsen ble overrakt prisen.
Vakre Vene ble startet av Elisabeth Bendiksen i 2010 og har hatt en god utvikling og jevn vekst de siste årene. Under koronapandemien fikk butikken et voldsomt løft, takket være et fantastisk nettsalg. Omsetningen økte fra 22 til 46 millioner kroner, samtidig som driftsresultatet gjorde et byks, fra i underkant av 300.000 til 4,3 millioner kroner. Hittil i år har veksten fortsatt. Fjorårsomsetningen ble passert i løpet av august, med samme gode driftsmargin. I løpet av det siste året er antall ansatte mer enn fordoblet. Fra 7 til 18. Nettbutikken har stått for en stadig økende andel av salget, fra rundt 50 prosent i 2018 til nærmere 85 prosent i dag. I dag er 5 medarbeidere knyttet til den fysiske butikken, resten jobber med nettbutikken.
Vekst på nett og i butikk
- Selv om nettbutikken har sterkest vekst, bidrar den til å øke omsetningen i den fysiske butikken. Tidligere ble vi spurt om vi hadde nettbutikk. Nå er det nesten tvert om. Folk som har blitt kjent med oss gjennom nettbutikken spør om vi har butikk i Oslo. Når de hører at vi holder til I Harstad, blir de nysgjerrige og ønsker å komme til oss. Og vi synes det er veldig stas å høre at folk som er på ferie i nord legger turen innom Harstad for å besøke oss, sier Elisabeth Bendiksen.
«Frist meg»
Vakre Vene er kjent for den gode stemningen og servicenivået i butikken.
- Alle som kommer inn her har penger, og de sender et klart signal: Frist meg! Da er det viktig å lese kunden, se henne, få høre hva hun ønsker og så sørge for å gi henne litt mer enn det hun forventer og leve opp til vårt motto: «Lykken er lett å bære». Dette er overført til nettbutikk med høy kvalitet på markedsføringen i sosiale medier og god kundeservice.
Risikovilje og et godt team
Pågangsmotet hos eierne, viljen til å ta risiko og våge å gå utenfor kjente rammer er viktige årsaker til suksessen.
Richard er kjapp med å fortsette: - Det er summen av de fantastiske menneskene vi har med oss. Virksomheten vår er avhengig av dyktige, entusiastiske folk på alle plasser, i alle funksjoner.
Elisabeth fortsetter: - Det er teamet, at alle er gode på hver sin plass, samtidig som vi fungerer godt sammen. Hun som jobber i butikken må være kjempeflink på å møte og se kundene og gi dem god hjelp og service. Den som jobber på lageret til nettbutikken må ha andre egenskaper, sørge for at alt er på plass og være nøye på at alt plukkes riktig. Og den som jobber med kundeservice på nettbutikken må ha andre egenskaper og elske å snakke med folk. Alle har sine ansvarsområder, men vi jobber tett sammen og er et sterkt team. De vet hva som gjelder, uansett om de jobber med nettbutikken eller den fysiske butikken. Det gjør at vi kan presentere en helhet, en rød tråd som binder nett og butikk sammen og som gir et godt helhetsinntrykk.
Nordnorsk stemning
Guro fortsetter:
- Det er selvsagt ikke mulig å skape samme kontakt med nettkundene som i den fysiske butikken. Derfor er det viktig å produsere alt selv, skape en stemning, følelser og tilhørighet med de bildene vi legger ut og formen på budskapet vi kommer med. Vi har egen fotograf og er nøye på å ta bilder lokalt for å understreke den nordnorske stemningen og miljøet. Med ulike omgivelser, både innendørs og utendørs. Det skaper en identitet som gjør at presentasjonen av et nytt plagg eller nytt antrekk blir vår nyhet. Noe som har vist seg å være meget viktig. Fordi vi gjør alt selv klarer vi å planlegge og skape en helhet i markedsføringen, enten det er på Facebook, Instagram, nyhetsbrev eller annonsering. Sosiale medier er de viktigste kanalene og her postes det bilder og nyheter inntil tre ganger om dagen for å gi kundene inspirasjon og lyst til å handle.
Les mer om Vakre Vene i neste papirutgave av Tekstilforum!