Gina Lab gjør Gina Tricot mer bærekraftig
Gina Tricot lanserer innovasjonsprogrammet Gina Lab for å bli en større del av en mer bærekraftig og sirkulær motebransje.
I det nye konseptet utforskes og testes det aller nyeste innenfor innovative metoder, teknikker og materialer. Både på egen hånd og i samarbeid med kreatører, forskere og selskaper. I forbindelse med lanseringen 11. mars slippes også den første Gina Lab-kolleksjonen med svanemerkede gender-neutral tracksuits til alle stiler og aldre.
Gina Tricot arbeider kontinuerlig med å finne nye løsninger for en mer bærekraftig og sirkulær mote, og har kommet langt i riktig retning. Likevel er det fortsatt mye å lære og mye å gjøre. Gjennom innovasjonsprogrammet Gina Lab ønsker moteselskapet å utfordre seg selv og dykke ned i dypet for å oppdage de nyeste teknikkene som bringer bransjen videre, inn i fremtiden. Det kommende året kommer det flere inspirerende slipp, blant annet unike, mineralfargede plagg, en spennende kapsel med pieces som er laget av avfall som er hentet opp av havet og ikke minst samarbeidet med forskerteamet som ligger bak en helt ny og revolusjonerende, prisbelønnet produksjonsteknikk.
– Lanseringen av Gina Lab er virkelig en milepæl på veien mot en mer innovativ og sirkulær motebransje. Det er en viktig del av strategien vår å våge å utfordre oss selv og gå sammen med nytenkere i bransjen, og målet er å skalere opp prosjektet vårt til å gjelde for hele Gina Tricots sortiment. Vi ønsker å påvirke og inspirere andre i bransjen, og selvfølgelig kundene våre, til å gjøre mer bærekraftige valg. Sammen kan vi gjøre en forskjell, sier Emma Garrote, Global Production & Sustainability Manager hos Gina Tricot.
- Gina Lab, som henvender seg til en bred målgruppe og tilbyr noe for alle, får et eget segment og uttrykk i sosiale medier, på nett og i butikk. Det lekne møbelkonseptet som gir form og farge til Gina Lab-avdelingene i utvalgte Gina Tricot-butikker er utviklet av den høyaktuelle designeren. Gustaf Westman. I forbindelse med lanseringen slippes også en fargesterk Gina Lab-kolleksjon med kule, gender-neutral tracksuits som passer alle stiler og alle aldre. Størstedelen av kolleksjonen består av svanemerkede nøkkelplagg i myk, økologisk bomull som kan leve lenge i basisgarderoben, der kunden kan velge farge etter humør, mikse, variere og style på sin helt personlige måte. Svanemerket betyr at plaggene er produsert med lavere miljøpåvirkning og har oppfylt kravene til et av verdens fremste og strengeste miljømerker. Den samme ydmyke stoltheten som moteselskapet føler om dette, ønsker de også skal sive ut til kundene som bærer kolleksjonen, heter det i pressemledingen fra det svenske selskapet.
– Ved å lansere konseptet Gina Lab kan vi inspirere på en ny måte, samtidig som vi når ut til en bredere kundegruppe. Det føles viktig at vi våger å utfordre oss selv og tenke hel nytt. Vi står aldri helt stille hos Gina Tricot. Vi arbeider fortløpende med å tilby et mer bærekraftig og sirkulært sortiment av plagg som kunden ikke går lei av, og som alltid har høy motegrad. Med Gina Lab kan vi ta ytterligere skritt fremover, og sammen med spennende partnere kan vi finne nye metoder og gjøre flere gode ting som vi kan føle stolthet over, sier Karin Westas Norlander, Marketing & Brand Director hos Gina Tricot. (Pressemelding)