Grundere Cirkulær
Camilla Woje og Einar Michaelsen er gründere av Cirkulær. I oppstartsfasen ble de i tillegg kjærester.

Prisbelønnet bare ett år etter de fikk idé til second hand-konsept

Under ett år etter at de fikk idéen til sitt second hand-konsept, vant Cirkulær i helga prisen "Innovation of the Year" på NCSC Awards Norway.

Gründerne Camilla Woje og Einar Michaelsen åpnet second hand-butikken Cirkulær i Oslo i september i fjor. De har begge økonomiutdannelse og kommer fra stillinger som konsulent og forretningsutvikler.

– Vi kommer fra næringslivet og har en litt annen inngang enn mange andre, sier Camilla.

Hun var manager i Sprint hvor hun kom tett på flere start-ups.

Einar var forretningsutviklinger i Brødrene Dahl.

– Vi kjente hverandre og drodlet rundt diverse forretningsmodeller på søndagstur og snakket om hvor gøy det hadde vært å starte noe eget. Cirkulær var én av idéene.

Da de kom hjem, og jobbet de videre med forretningsmodellen med hjelp av AI-verktøy. De hentet inspirasjon fra andre byer i Europa og testet idéen på friends and family. Alt dette parallelt med at de begge hadde innspurt på prosjekter i sine respektive jobber inn mot sommeren.

I fasen fra idéen dukket opp og til lansering ble de to kjærester.

– Så nå vi er "partners in life and business", smiler Camilla.

Cirkulær vant pris
Cirkulær vant prisen "Innovation of the year" på NCSC Awards Norway.

Testet markedet fra hytta

På ferie i Vesterålen lanserte de nettside og Instagram, bare for å teste hvilken etterspørsel det var.

– Vi traff noe og fikk troen. Vi postet masse og lot det se ut som at det var noe som skulle lanseres for å sjekke om vi fikk følgere.

Cirkulær
I løpet av fire måneder åpnet Cirkulær to butikker i Oslo sentrum. Nye byer står for tur. Det kan like gjerne bli utenlands som i Norge.

Og respons fikk de. Kunder ringte fra Oslo sentrum og spurte etter butikken som fortsatt ikke fantes.

– Vi fikk bekreftet at dette var noe folk virkelig hadde lyst til skulle åpne. Det kom masse følgere på nyhetsbrevene våre. Vi begynte å informere om at vi skulle åpne og hvor vi skulle åpne.

Fant lokaler

Etter noen visninger fant de det perfekte lokalet i Universitetsgata og bestemte seg for å ta sats. Camilla tok permisjon fra jobben sin, og Einar gikk over i en fleksibel stilling hos Brødrene Dahl.

– Vi gikk vi all in. I starten var det bare Einar og jeg, men vi kom fort til at vi kom til å trenge mer hjelp etter åpning med lange dager hvor vi var fullbooka hele første uka med en drøss av plagg.

Et drøyt halvår senere er antall butikker doblet til to, og de har elleve ansatte.

Begge butikkene er fullbooket for innlevering hver eneste uke.

– Det var enorm etterspørsel etter klær, og vi så at vi solgte ut nok også. Nå er begge butikkene blitt så populære at vi egentlig bør åpne en tredje for å kunne levere på etterspørselen, sier Camilla.

De vil satse på sentrale lokasjoner.

– Konseptet er enkelt og moderne og skal treffe massene. Veldig mange kunder skal kunne kjøpe ting på Circulær.

Slagordet er: "Gjør second hand til first choice".

Cirkulær
Klærne må være moderne, i god stand, vasket og treffe trendkriterier.

Kun moderne plagg

Cirkulær tar klesplaggene i kommisjon, og den som leverer inn plagget, får 40 prosent av salgsprisen. De har laget en standardmatrise for prising, med ulike kategorier basert på eksklusivitet, merke og tekstil.

Plaggene til Cirkulær skal være inntil fem år gamle.

– Dette er klær du skal kunne ha på deg på jobb, eller på middagen du skal på til helga, eller fest. Det som skiller oss fra andre, er at vi tar inn alle klærne i butikken og går gjennom dem sammen med kunden, forklarer Camilla.

Klærne må være moderne, i god stand, vasket og treffe trendkriterier.

– Da kan vi snu oss godt etter en sesong og får et dynamisk varelager.

Hun nevner lin som eksempel.

– Lin er fantastisk populært, så vi sier til kundene våre: Har du linskjorte, linskjørt, linkjole, kom inn med det.

Plaggene kan ikke ha slitasje eller hull, og de kan ikke lukte.

– Det er for at vi skal senke terskelen med å kjøpe second hand. Sluttkunden skal kunne finne plagg som er såpass fine at hun kan gå inn i prøverommet, ta det på seg, ta av lappen og gå ut med det.

Cirkulær tar inn både dyre merker og fast fashion, men fine plagg er kriteriet. Ordentlige plagg som har en gjensalgsverdi.

De ansatte må være gode på å velge ut.

– Vi er veldig tydelige i sosiale medier. Vi prater med kunden, viser fram butikken, plaggene vi har og hva vi vil ha inn. Vi blir tydelige i profilen vår.

Cirkulær
Sluttkunden skal kunne finne plagg som er såpass fine at hun kan gå inn i prøverommet, ta det på seg, ta av lappen og gå ut med det.

Finansiering

Cirkulær har gått i pluss siden dag én.

– Det er bedre enn vi regnet med, og det har vært en luksus, sier Camilla.

Så langt har de vokst "bootstrapped". Altså uten ekstern finansiering. De to gründerne spyttet inn startkapital i august, og siden har de vokst organisk.

– Men når vi skal starte teknologiselskap og bygge opp et utviklerteam, erkjenner vi at vi er nødt til å vurdere å hente inn kapital, sier hun.

Nye butikker

Cirkulær

Camilla Woje tror det er plass til mange ulike second hand-butikker i Oslo. Men det er viktig at man nisjer seg og gjør seg attraktiv for en spesiell kundegruppe.

Selv med to egne butikker på plass, ser Cirkulær etter lokaler for en tredje butikk i Oslo.

– Vi syns det er veldig spennende med Oslo, for her er second hand stort. Vi merker at markedet responderer godt i Oslo, sier Camilla.

Det er også mange som har etterspurt dem i andre byer i Norge.

– Vi syns det er enda mer spennende å tenke andre byer i verden, som Berlin eller New York. Vi tror det kan være plass til oss både internasjonalt og nasjonalt, sier hun.

Pop-up for outdoor

I sommer skal Cirkulær ha en pop-up i Nusfjord i Lofoten for outdoor.

– Her skal vi skal selge second hand-turtøy fra Patagonia, Arc'teryx, Norrøna, Oakley, Amundsen og flere. Det selges sportsutstyr for milliarder i året, så her har vi nok å ta av. Så egentlig får vi jo vår tredje butikk allerede om noen uker, sier Camilla.

Tester nettbutikk

Camilla forteller at de også er i gang med å teste nettbutikk.

– Vi begynte med et utvalg klær som vi mente passet godt til konseptet for å vise ut hva vi har og for å gjøre varene bredt tilgjengelig.

De fikk rekordbesøk på nettsida og solgte flere plagg. Nå vurderer de om de skal lansere nettbutikken i fullskala.

Utvikler egen teknologi – som skal tilbys andre 

Camilla Woje forteller at Cirkulær har et sterkt teknologisk fundament og en god digital kundeopplevelse. Når kunden leverer inn klær, kan hun følge reisen sin på Min Side. Når et plagg er solgt, får kunden en mail og oversikt over hvor mye hun har tjent.

– Vi så behovet i bransjen for standardisering og bedre systemer for å kunne håndtere mange unike varer.

Cirkulær
Kvalitet på alle plagg.

I dag opereres det i second hand-bransjen mye med penn og papir og kanskje Excel, så her er det mye å gå på.

– Derfor etablerer vi Cirkulær Teknologi, et AI-basert inventory management system. Det skal være høyrehånda til alle de som har lyst til å drive secondhand-butikker, når det kommer til varelager, prising, forklarer Woie.

Framover bli Cirkulær Teknologi mye av fokuset for gründer-duoen.

De planlegger å tilby teknologien også til andre aktører i bransjen.

– Våre egne butikker blir den første kunden til Cirkulær Teknologi. Vi har høstet mye erfaring fra driften så langt. Det er enormt mye mer manuelt arbeid å håndtere mange unike varer. Det skal vi standardisere, sier Camilla.

Teknologiselskapet blir et viktig element for at at ikke bare de selv, men hele bransjen skal kunne skalere.

– Vi har knyttet oss opp til gjenbruksnettverket til NF&TA. Der er det flere som kan tenke seg et slikt system. Sirkulærteknologi blir veldig spennende fremover. Det som driver oss, er å utvikle noe nytt og å bygge selskap, smiler Camilla.

Bruker AI

Cirkulær bruker AI-teknologi, eksempelvis til hjelp med prising.

Algoritmene forteller videre hvilke merker man skal ta inn, hvilke størrelser og hvilke typer plagg man bør ta inn.

De har satt opp en prisingsmodell som mater inn all deres prisdata. Hver gang de legger inn et plagg, må plagget beskrives og kobles opp til en leverandør. Hvilket merke, hvilken type, hvilken pris, attraktivitet og hva plagget inneholder. Alle disse dataene mates inn i en AI-modell sammen salgsdataene.

– Vi kan f.eks. plotte inn "kjole fra Ganni i silke" og får opp en pris basert på hva det er solgt for tidligere. I stedet for å gjøre research selv, kan AI hjelpe oss med det, sier Camilla.

En av de mest tidkrevende arbeidsoppgavene er å verdivurdere plaggene.

Powered by Labrador CMS