Volonté med ny butikk i Stavanger:

Annette Nilssen Dale

- En opplevelse flottere enn kunden betaler for

- Jeg vil gi kundene en flottere og mer eksklusiv opplevelse enn det de føler de betaler for!

Publisert

Det var utgangspunktet for Annette Nilssen Dale da hun åpnet Volonté-butikk nummer 3 i Stavanger.

- Volonté betyr vilje eller viljesterk på fransk, og det er akkurat det vi er: Viljesterke og villige til å satse, sier hun.

Og legger til: - Det er bare en ting å gjøre – å stå på hele tiden, få tak i dyktige, entusiastiske medarbeidere som står på og som ikke er redd for å yte det lille ekstra. Gode resultater og at vi nå kan satse videre er resultatet av mye, hardt arbeid, sier Annette.

Hun har lang erfaring i motebransjen og har jobbet blant annet i Geddon og Capone, og drev Studio Mote sammen med en partner før hun startet Volonté i 2019. Hun har Volonté-butikker i Vågen og på Madla, og begge butikkene har levert meget gode resultater. I februar syntes hun det var på tide å satse på nytt, og åpnet både den nye butikken i Stavanger og ny nettbutikk på samme dag.

3,5 mill. på nett uten nettbutikk

- Å etablere nettbutikk krever på mange måter like mye som å starte en fysisk butikk. Og vi hadde et godt grunnlag ut fra de grepene vi tok under starten på korona-pandemien. I fjor hadde vi 3,5 millioner i omsetning på nett, uten nettsalg!

- Hvordan?

- Vi måtte ta grep for å opprettholde noe av omsetningen. Ved å bruke sosiale medier for alt det er verd og hele tiden legge ut aktuelle varer. Vi fikk god respons og økte stadig nettomsetningen bare ved å svare på henvendelser på Facebook og Instagram. Vi gjorde mest mulig ut av forsendelsen med eksklusiv innpakning, silkepapir og hyggelige ord.

Igjen: Resultatet av beinhard jobbing. TV Vest laget et innslag om oss pga. at vi lagte en kampanje som vi delte på Facebook om at vi nå måtte støtte opp om de lokale bedriftene med: STØTT LOKALT DIGITALT. Vi fikk da et TV innlegg som viste hvordan vi pakket og jobbet med alle bestillingene vi fikk, av støttende fantastiske kunder da butikken var stengt. Dette bidro til at salget tok enda mer av.

Nå har Volonté rundt 40.000 følgere på Facebook, noe som gjør at de har hatt en meget god start på nettbutikken.

Fantastiske jenter

Annette understreker nok en gang hvor dyktige medarbeidere hun har:

- Jeg har med meg en gjeng med fantastiske jenter som er svært dyktige på sosiale medier og ikke minst med service i butikk. Vi legger ut bilder og nyheter på Facebook og Instagram hele tiden og gjør alt selv: Med fotoshoot hver tirsdag. Jentene stiller opp som modeller, og vi reiser rundt i distriktet og tar aktuelle bilder, slik at vi får fram varene våre på en spennende måte. Og det bidrar også til at jentene er stolte av butikken og synes det er morsomt å jobbe.

God følelse og eksklusiv opplevelse

- Hvordan beskriver du Volontés profil?

- Vi skal være en butikk som gir kundene en god følelse og en eksklusiv opplevelse. De skal ha en følelse av at de har fått en opplevelse flottere enn det de betaler for og være stolte av å gå ut igjen med en Volonté-pose. Vi ønsker å ha alle typer kunder, med en blanding av rimelige og litt dyrere merker. Som Vila, Freequent, Floyd, Moss Copenhagen, Sisters Point, MbyM, Soaked in Luxury, Lee og Alexander of Norway.

Med mye å velge mellom og stor gjennomstrømning av varer. Jeg satser på leverandører og merker med gode kalkyler, og jobber hele tiden med å være en god kremmer med fokus på bruttofortjeneste.

- Hvilke tanker ligger bak utformingen av den nye butikken?

- Jeg ville ta inn den nordiske looken og skape den gode følelsen, slik at kundene trives og føler seg hjemme. Jeg valgte å bruke Expedit som totalleverandør, og Otto Davidsen kom med forslag om farge- og materialvalg som i utgangspunktet var langt utenfor min komfortsone, men som jeg ble meget fornøyd med: Lyse vegger, trespiler av eik i kassedisk og prøverom, gullbesetning og marmor-look i disken. God lyssetting bidrar til å trekke kundene inn i butikken. Det var selvsagt tøft å satse med ny butikk akkurat nå, men jeg ser at det fungerer bra, og vi har fått en fantastisk start med kjempegode tall.

Les mer om Volonté og andre butikker som satser i papirutgaven av Tekstilforum.

Powered by Labrador CMS