Suksess med nytt jakkemerke
CLERMONTE er et nytt norsk jakkemerke for damer. Bransjeveteranen Tor Lund er sentral i utviklingen og markedsføringen av merket, og han kan slå fast at det ligger lang erfaring med produksjon av yttertøy bak:
- Jeg hadde mine første dager i bransjen i november 1967. Min sønn Fredrik begynte i 1991. Kaare Lund begynte som visergutt hos Albert M Hansen i 1926, så vi nærmer oss 100 år med erfaring innen bekledning. Ytterplagg har vært varegruppe nummer 1 i alle år, så vi kan slå fast at vi har stor kompetanse i produksjonen av slike plagg, sier han, og fortsetter:
- Etter suksess med The Product fra 2015, følte vi behov for et nytt, uavhengig brand med vinter ytterjakker. Vi har produsert for større og mindre kunder i mange år. Dermed oppsto CLERMONTE i 2018, i samarbeid med en av våre beste kunder, med stor omsetning.
Merket selges under firma Nordic Noir Group AS, men alt foregår i samme lokaler som Kaare Lunds lokaler i Kongensgate 24. Her er design, logistikk og økonomi samlet.
- Ikke alle butikker i Norge får alle de brands de ønsker, slik at vi har blitt tatt imot med åpne armer av mange. Vi har også merket oss godt salg i butikker som også har andre ledende merker. Da vi har kort vei mellom produksjon og kunde, kan vi ha jakker av god kvalitet til meget konkurransedyktige priser, med 3 i kalkyle, sier han.
- Dunjakker er kapitalkrevende, slik at vi har valgt å gå fram i et kontrollert tempo. Vi har 27 registrerte kunder i dag, men vil kunne åpne opp for noen få flere denne sesongen. Fra AW22 er målet ca 50-60 gode butikker.
- Er det aktuelt å se ut av Norge?
- Etter mange år i bransjen har jeg et stort nettverk ute i Europa, som meget gjerne vil snuse på CLERMONTE i sine land. Men dette får komme i takt med økningen av vår finansielle muskler.
Spennende den kommende sesongen er at en av landets største og aller mest profilerte butikker har lagt ordre, og at tre av Norges mest kjente influensere skal markedsføre CLERMONTE, sier Lund.