Gerda Sørhus Fuglerud
Foto: Ove Hansrud
Gerda Sørhus Fuglerud ny styreleder i NFH
Eier og daglig leder i Oleana, Gerda Sørhus Fuglerud, er valgt til ny styreleder i Norwegian Fashion Hub.
Hun er inne i en omfattende endrings- og fornyelsesprosess i Oleana, og ser at mye av det hun gjør i egen organisasjon, sammenfaller med mye av det som gjøres i Norwegian Fashion Hub: profesjonalisering, merkevarebygging, markedsføring og digitalisering.
- Jeg imponert over det arbeidet som er gjort i NFH. Samarbeid er viktig. Å dele kunnskap og finne forskjellige former for samarbeid skaper grobunn for nye initiativ og nye prosjekter. Derfor er det viktig å engasjere seg og dra lasset sammen.
- Hva kan Oleana lære av Norwegian Fashion Hub?
- Jeg har innsett at vi som produserer ikke bare kan ha fokus på teknikk og produksjon, men at vi også må engasjere oss i design og merkevarebygging. I NFH og i næringsklyngen Norwegian Fashion & Textile Association (NF&TA) får vi koblet sammen det tekstilfaglige og produksjonstekniske med design, markedsføring og merkevarebygging.
- Med bærekraft som et viktig utgangspunkt?
- Vi har opplevd en bærekraftsbølge de siste årene, og den har kommet for å bli. Forbrukerne er mer oppmerksomme enn før på at tekstilindustrien har mange miljøutfordringer. Derfor vil de fortsette å stille stadig strengere krav til at materialer og produksjonsmetoder er bærekraftige. Dette har skapt større interesse for bærekraftig produksjon, og korona-pandemien har i stor grad bidratt til å forsterke dette.
Det nye styret i Norwegian Fashion Hub ser slik ut:
Gerda Sørhus Fuglerud, Oleana
Alexander Helle, Norwegian Rain
Andreas Malo Dyb, Kastel
Mette Mari Brett Heyerdahl, Orkla
Elisabeth Stray Pedersen, ESP
Gineline Kalleberg, Kaos
Sebastian Adams, Varsity
Jostein Wålengen, 10/10
Fredrik Nordbø, WWF
Linda Refvik, NF&TA
Pernille Siem, Lillelam
Observatører:
Mads Ribe, EY
Joakim Marstrander, EY