Mona Aspdahl har gjort en god jobb med på bygge opp Garcia Kids
Mona Aspdahl har gjort en god jobb med på bygge opp Garcia Kids

- Må være fleksibel og finne løsninger

Fleksibel, løsningsorientert og engasjert. Tre stikkord som passer godt på Mona Aspdahl, agent for Garcia Kids og Mikk-Line.

Publisert

Hun har vært agent for Garcia barn siden 2014 og trives svært godt som representant for et tradisjonsrikt og velkjent merke som utmerker seg med en meget profesjonell organisasjon som jobber kontinuerlig med å være en god partner for kundene.

Garcia er tidlig ute med nyheter
Garcia er tidlig ute med nyheter

- Garcia er et kjent, veletablert merke, men barneklærne var lite kjent Norge da jeg startet, så det har vært mye jobb med å få merket bedre kjent i en tøff konkurransesituasjon. Men vi har hatt en fin utvikling, mye takket være at Garcia har en rekke fortrinn: De er meget dyktige på å følge trendene og være tidlig ute med nyheter som fenger og selger godt. Uten å være for utfordrende, politiske eller støtende. I tillegg til de ordinære kolleksjonene har vi gode ekspresskolleksjoner som gjør at nyhetene kommer kjapt i butikk. Og det er fri inndeling uten minimumsgrenser ved innkjøp, slik at butikkene selv kan velge. Og vi er fleksible og flinke til å finne løsninger om noen produkter ikke fungerer som forventet i butikk, sier hun.

Garcia dekker to segmenter – barn fra 2 til 8 år, og teens, fra 8 til 16 år.

Livsstilsmerke

- Vi definerer oss som et livsstilsmerke hvor familien står sentralt. Med et kult og casual look. Det er gjerne slik at hvis foreldrene liker stilen, liker barna det også. Men det er viktig å finne egenarten ved hvert segment. Derfor har Garcia egne designere for jente og gutt, både i barnesegmentet og for Kids. Miljø står sentralt i alle ledd, og ivaretas blant annet med sterkt redusert forbruk av vann og kjemikalier og stadig økende bruk av økologisk bomull.

Garcia har fire ordinære innsalg i året, pluss ekspresskolleksjoner. Mona er ute hos kundene minimum to ganger i året, i tillegg til at hun møter dem i showrommet på Fornebu under messene. Men hun ser at salget blir mer digitalisert. Med bilder og presentasjonsvideoer og bestilling på telefon og nett. – Kundene setter tydeligvis pris på å få tilsendt bilder og videoer, slik at de kan forberede innkjøpene i ro og mak, enten det skjer på nett eller personlig, når jeg er ute i butikkene eller på showrommet.

Mikk-Line har mye yttertøy og ullklær
Mikk-Line har mye yttertøy og ullklær

Mikk-Line

Hun er også agent for danske Mikk-Line, som hun fikk i fjor. Et merke med stort fokus på yttertøy og ull. Mikk-Line har hatt sterk vekst de siste årene, noe som har gjort at det har blitt Gaselle-bedrift i Danmark.

- Mikk-Line preges av at det tenkes miljø og bærekraft i alle ledd og prosesser. Blant annet med utstrakt bruk av resirkulerte materialer. Med fokus på yttertøy, tekniske kvaliteter og ull er det et merke som fungerer godt ved siden av Garcia, uten at det oppstår konkurranse merkene imellom, slår hun fast.

Varmt og delikat for de minste
Varmt og delikat for de minste

Mona Aspdahl har lang bransjeerfaring, både fra engrossalg og butikk, slik at hun vet hva kundene er opptatt av. - Selv om det blir mer og mer nettsalg er det viktig for meg å komme ut i butikkene, se an de lokale forholdene og bidra til å gi råd og hjelpe kundene med å finne de beste måtene å øke salg og fortjeneste på, sier hun.

Aspdahl har showrom for Garcia Kids og Mikk-Line i fjerde etasje i Norwegian Fashion Center.

Powered by Labrador CMS