Øistein og Nina Gulbrandsen med jubileumsmodeller fra Millet.
Øistein og Nina Gulbrandsen med jubileumsmodeller fra Millet.

Millet vokser og jubilerer

- Retrolook er i vinden som aldri før. Derfor gleder vi oss veldig til å være med på å markere Millets 100 års-jubileum med en fantastisk jubileumskolleksjon, sier Øistein og Nina Gulbrandsen i Gulbrandsen Agencies.

Publisert

Etter at de tok over agenturet for det franske prestisjemerket for tre år siden, har de hatt en god utvikling, både i sport- og moteforretninger – fra skepsis i starten til stadig større etterspørsel.

Øistein tar på seg en av jubileumsmodellene og utbryter: - Akkurat slik jeg husker den fra storhetstiden på 80-tallet da vi solgte Millet i bøtter og spann!

Jubileumskolleksjonen består av et begrenset antall modeller for herre. – Men det er størrelser fra ekstra small til ekstra large, så de minste modellene passer utmerket til dame, sier Nina Bache Gulbrandsen, og tar på seg en vest som oser retro og tradisjoner.

De selger Millet til både sport- og moteforretninger, og gleder seg over store og varierte kolleksjoner med mange modeller som passer for begge bransjer. En økende bransjeglidning har gjort at merker og modeller som tidligere bare fantes i sportsforretning, nå er like populære i motebutikker – og motsatt. Men fordi kolleksjonene er så omfattende, er det mye å velge blant, både i dame- og herrekolleksjonene. Og noe er fortsatt typisk sport, mens andre modeller passer best i motebutikkenes hyller.

Tross tøffe tider og en kvalitet som tilsier priser over mediumsegmentet, har interessen for Millet vært økende siden merket ble relansert i Norge for tre år siden. - I dag er det ikke pris, men kvalitet og stil som avgjør hva kundene velger, slår Øistein og Nina fast.

Tradisjon og prestisje

Millet er ett av de mest tradisjonsrike og prestisjefylte franske sportsmerkene. I utgangspunktet holdt familien bak selskapet på med helt andre ting – produksjon av dagligvarer og matposer for kundene til dagligvarebutikken deres nær Lyon. I årenes løp ble firmaet - fokuset flyttet nærmere fjellet. Først til produksjon av sekker spesielt beregnet for fjellklatrere, og siden utvidet med andre typer fjellutstyr og spesialbekledning. Takket være et nært samarbeid med kjente fjellklatrere ble Millet en av de fremste produsentene av klær og utstyr til klatrere og fjellfolk. De var helt i forkant av utviklingen av nye typer klær og spesialprodukter og hadde en formidabel vekst fra 50-årene og opptil 80-årene. Etter hvert ble Millet også et stadig mer populært motemerke. Etter en nedgangsperiode og økonomiske problemer på 80-tallet har det vært vekst og positiv utvikling de siste tiårene.

Powered by Labrador CMS