Forbruket øker, men nordmenn er fortsatt forsiktige
Forbruket øker, men nordmenn er fortsatt forsiktige

Nordmenns forbruk stiger igjen

Nordmenns forbruk stiger igjen, men det er fortsatt lavere enn før koronapandemien.

Publisert

Det viser YouGovs globale tracking-undersøkelse av COVID-19, som ser på endringene i forbrukernes ønsker, innkjøpsvaner og levevis på ukesbasis.

YouGovs COVID-19-tracker belyser blant annet i hvilket omfang nordmenns innkjøp i fysiske butikker og på nettet endrer seg uke for uke. Koronapandemien har fått nordmenn til å holde hardere på pengene sine, men trackeren viser også at de har løsnet grepet litt i det siste.

Nedstengningen av Norge fikk nordmenn til å holde vesentlig hardere på pengene sine og i midten av mai oppga mer enn 40 % av forbrukerne at de brukte mindre penger på personlig forbruk i fysiske butikker på grunn av koronaviruset, mens hver femte (20 %) brukte mindre på nettet.

Utviklingen toppet seg i slutten av mars/begynnelsen av april da annenhver nordmann (52 %) oppga å ha brukt mindre penger på personlig forbruk. Siden har andelen som bruker mindre penger i fysiske butikker, falt stille og rolig, og i juni er det bare hver tredje (31% –-34 %) som har redusert forbruket. Utviklingen i nettforbruket er vesentlig mer stabilt, på tross av en svakt nedadgående utvikling.

Klesbransjen hardt rammet

Selv om færre nordmenn nå forbruker mindre i fysiske butikker, er klesbransjen stadig hardt rammet. Nesten 4 av 10 (37 %) bruker mindre penger på klær, mens bare 8 % bruker mer. En større andel av befolkningen under 40 år har imidlertid begynt å bruke mer penger på klær. 15 % av de i aldersgruppen 18–39 år bruker mer penger på klær nå enn de gjorde i april og mai.

Matvarer er et område som ikke har opplevd noen nedgang. Hver fjerde nordmann bruker nå mer penger på mat, mens 14 % bruker mindre.