Bransjenytt

DK Company Domicil.jpg
DK Company Domicil.jpg

Ny omsetningsøkning for DK Company

DK Company presenterer enda en gang rekordomsetning i regnskapet for 2019.

Publisert

Årsregnskapet viser at DK Company hadde en organisk vekst på 2,5 prosent i 2019, sammenlignet med året før. Nettoomsetningen ble snaut 3,4 milliarder DKK, mot 3,06 milliarder i 2018. Det betyr omsetningsvekst18 år på rad.

Resultatet ble noe lavere enn foregående år, 182 millioner, mot 240 millioner. Dette skyldes blant annet nedskrivning av varelager og debitorer og økonomisk utvikling i konsernets hovedmarkeder..

Året har vært preget av tre oppkjøp: Saint Tropez fra IC Group, Solid og Tailor & Originals fra CNS Group og det tyske e-handelsselskapet MeineMarkenMode.de.

Konsernet er hardt rammet av coronapandemien og regner med å komme ut av 2020 med et nullresultat.

Zalando med ny bærekraftsstandard

Zalando, Sustainable Apparel Coalition og Higg Co setter ny bærekraftsstandard for merker og detaljister. De tre aktørene samarbeid for å måle miljømessig og sosial bærekraftpåvirkning i hele motebransjen . Zalando er den første forhandleren som brukte Higg Brand & Retail Module fra Sustainable Apparel Coalition for å gjøre bærekraftsvurderingen obligatorisk for sine egne merker og partnermerker. Dette initiativet bringer næringen nærmere et system med standardisert måling som driver meningsfull og varig forbedring, heter det i enpressemleding fra Zalando. Higg BRM er et verktøy som gir merkevarer og forhandlere en omfattende metode for å måle etiske og miljømessige parametere som menneskerettigheter, rettferdige lønninger eller utslipp av karbondioksid på.

Innkjøp i Nacka fra 10. august

Fashion Week Trade i Nacka , innkjøpsdagene i Stockholm for SS 21, går i perioden 10. til 15. august. Uken etterpå fortsetter innkjøpene i de faste showrommene i Stockholm Showroom og Stockholm Shoehouse. Omtrent som vanlig, men med de restriksjonene som myndighetene krever. Nytt for sesongen er at utstillerne tilbys digitale showroom som et tilbud til de innkjøperne som ikke kan være fysisk til stede.

Danske Rains vant over Zara

Det danske regnjakkemerket Rains saksøkte Zara-eieren Inditex for tre år siden

Sidenhar saken gått sakte gjennom ulike rettsinstanser, men nå har dommen falt: Det slås fast at Zara har kopiert to av Rains design, og dermed brutt opphavsrettsloven.

Å ta opp kampen mot store, internasjonale konsrn som kopier er en dyr og langtrukken affære, men Rains oppfordrer flere små aktører å ta denne kampen for å forhindre at globale giganter ikke uhindret kan stjele design og krenke merkers rettigheter.

Elle med nettbutikk

Elle lanserer nettbutikk sammen med Miinto.no.

– Dette er noe helt nytt som vi har samarbeidet med miinto om, og endelig kan vi dele nyheten med ELLEs lesere, sier sjefredaktør Petra Middelthon i et intervju på elle.no.

Her heter det: «På miinto.no er det mulig å kjøpe direkte fra Norges beste uavhengige motebutikker. Det vil si at man støtter norske butikker og at varene sendes til deg direkte fra disse. I nettbutikken ELLE x miinto vil ELLE plukke ut sine favoritter fra miintos kollektiv med mer enn 400 av Norges uavhengige motebutikker, med merker som Ganni, byTiMo, Rotate by Birger Christensen, Marc Jacobs, By Malene Birger og Stine Goya. Samt fra miintos vintage-seksjon, der man kan handle pre-loved vintage-skatter fra noen av verdens mest eksklusive motehus, som Chanel, Louis Vuitton, Gucci, Celine, Hermès og Prada.»

Mos Mosh med gode resultater

Danske Mos Mosh legger fram rekordregnskap for 2019 med vekst over hele linjen.

2019 var et begivenhetsrikt år med gode resultater og lansering av eget herremerke. Regnskapet viser markant vekst, med en omsetning på 448,7 millioner DKK, mot 390,6 millioner i 2018. Bruttofortjenesten økte fra 114,7 til 130, 2 millioner, og driftsresultatet ble 112,1 millioner mot 98,3 millioner i 2018.