Skogründer Andreas Malo Dyb:

Andraes Malo Dyb vil øke samarbeidet mellom skobransjen og motebransjen

Pandemien skaper nye muligheter

Grunnleggeren bak det norske suksessmerket Kastel, Andreas Malo Dyb, utforsker nye muligheter for samarbeid mellom skobransjen og motebransjen. Han mener pandemien skaper et økt behov for stilrent active wear og påpeker at teknologi og mote må kombineres på en mer avansert måte, særlig tilpasset norsk livsstil.

- Norsk detaljhandel har møtt store utfordringer de siste årene og skobransjen er intet unntak. Covid 19-krisen og bymiljøtiltak har ført til at netthandelen øker kraftig, samtidig som salg av klær og sko i butikk går ned. På tross av røde tall i sko- og motebransjen, er det én kategori som skiller seg positivt ut: Active wear-kategorien, som omfatter praktiske sneakers og fritidssko.

– Vi må se på de reelle behovene. Lockdown har for eksempel sparket i gang hengekøye-trenden, en megatrend hvor folk går noen få meter inn i skogen for avslapning og frisk luft. Her kommer vi på banen og tilbyr minimalistiske, praktiske og allsidige alternativer til klumpete fjellstøvler som kun brukes noen få ganger i året, sier Andreas Malo Dyb i Kastel.

Pandemien har ført til store endringer i forbrukernes livsstil og kjøpevaner. Kastel ønsker at klesbutikkene skal tilpasse seg disse endringene.

– Ferske internasjonale trendrapporter viser at forbrukerne bruker langt mer tid i hjemmet nå enn før, og dette påvirker naturligvis valg av skotøy. Praktiske joggesko har tidligere vært en kategori eid av sportsbutikkene, men vi tror også motebutikkene har mye å vinne på et bredt sortiment i denne kategorien, sier Malo Dyb.

Malo Dyb mener det er viktigere enn noen gang at motebutikkene går til innkjøp av et sortiment som reflekterer den reelle aktiviteten, med fokus på flerbruk og praktisk mote. Tradisjonelt har de kun tatt inn eksklusive sneakermodeller, men Malo Dyb håper de vil satse på et større utvalg aktive og praktiske sneakers. I en ny koronahverdag trenger forbrukerne allsidige alternativer til tradisjonelle dressko og boots.

– For oss er dette en no brainer. Skal motebutikker vokse i denne krevende tiden må de tilby et sortiment som reflekterer dagens livsstiler og fritidsaktiviteter. Sammen blir vi også bedre rustet til å kjempe mot de store internasjonale nettbutikkene. Vi har ingen tid å miste, sier Malo Dyb.

Powered by Labrador CMS