Det nye norske merket Sleepers er ett av skomerkene som vises på Fornebu
Det nye norske merket Sleepers er ett av skomerkene som vises på Fornebu

Skotorg på Fornebu i februar

En rekke kjente skomerker skal stille ut under Norwegian Fashion Week på Fornebu i februar. Her vil innkjøpere fra klesbutikker få anledning til å bli bedre kjent med merker som kan gi meromsetning.

Publisert

De fem første dagene av innkjøpsperioden, fra lørdag 6. til onsdag 10. februar, blir det pop up-stands med sko fra inngangspartiet og langs hele gangarealet mot kafeteriaen i Norwegian Fashion Center.

Skoleverandørene griper denne muligheten til å få vist seg fram for tekstilbransjen i forkant av Sko- og Veske-messen i Skohuset på Helsfyr, som starter den 12. februar.

- Klesbutikker har et stort potensial i sko. Men de må satse litt for å få ekstra omsetning ved å ta inn et bredere utvalg og bruke større plass til denne varegruppen, ikke bare betrakte sko som accesories til antrekk og ta inn noen få par. Vi har kunder i tekstilbransjen som har gjort dette og utvidet skosortimentet sitt, og som har hatt en god vekst, sier Tor Marius Engen, som markedsfører merkene Birkenstock, Clarks, Gaitline og de norske merkene Kastel og Sleepers.

Han er en av skoleveerandørene som stiller ut på Fornebu i februar for å bli bedre kjent med tekstilbransjen og få vist fram hvilket potensial salg av sko i klesbutikk har.

Engen mener at klesbutikkenes skosalg mer er et supplement til skobransjen enn direkte konkurranse:

Kastel - norsk suksessmerke
Kastel - norsk suksessmerke

- De fleste merkene har store kolleksjoner. Bare en del av dem blir kjøpt inn av skoforretningene. Klesbutikkene kjøper gjerne inn litt andre modeller, med andre farger og detaljer, fordi mange av kundene i klesbutikkene er mer trend- og moteorientert og ser etter andre ting enn gjennomsnittet av kundene i skoforretninger.

- Et eksempel er vårt eget merke Sleepers, flip flop-sandaler utviklet sammen med FWSS-gründerne Nina Frode Grønvold og søstrene Anette og Susanne Bastviken, som er bloggere og forfattere. Etter lanseringen i sommer nærmest fløy de ut av klesbutikkene, mens salget gikk tregere i skoforretningene. Derfor er hoved-distribusjonen av dette merket lagt til klesbutikker, med utvalgte frittstående skoforretninger i tillegg, sier Engen.

Dette er skomerkene som vises i Norwegian Fashion Center:

NeroGiardini

Sheperd of Sweden

Unisa

Steptronic

Rohde

Birkenstock

Clarks

Kastel

Gaitline

Sleepers

Høgl

Fretz Men

NUDE

Powered by Labrador CMS