De fire medarbeiderne i Butikkutvikling: Kjetil Selvåg, Ernst Kåre Dybing, Lars Helgeland og Anita Olsen
De fire medarbeiderne i Butikkutvikling: Kjetil Selvåg, Ernst Kåre Dybing, Lars Helgeland og Anita Olsen

Treningspartnere for varehandelen i 30 år

AS Butikkutvikling på Bryne har vært treningspartnere og rådgivere for varehandelen i 30 år.

Publisert

Butikkutvikling har sitt utspring i Kjøpmannsinstituttet, som senere ble Varehandelens Høyskole. Selskapet ble etablert i 1991 av Lars Helgeland for å drive med opplæring og rådgivning innenfor varehandelen i Rogaland. Etter hvert har virksomheten blitt utvidet til å gjelde hele landet samt flere oppdrag i Sverige og Danmark. Butikkutvikling har oppdrag for rundt 25 landsdekkende kjeder i ulike bransjer, som bokhandel, kosmetikk, oljeselskaper, dagligvare, tekstil, bilverksteder og næringsmidler. I dag er selskapet lokalisert i moderne lokaler i Forum Jæren på Bryne.

- Vi er fire personer i vårt felleskap med tre kjøpmannspartnere og en butikkonsulent med lang erfaring og kunnskap fra en rekke bransjer innen butikk og varehandel. Målet vårt er å være praktiske, konkrete og rett på sak, slik at vi kan være varehandelens foretrukne treningspartner. Vi legger vekt på resultatmåling av de prosjekter som gjennomføres, ved å måle utvikling av salg/lønnsomhet i forbedringsprosesser. For å oppnå konkrete resultater er vi avhengig av langsiktig jobbing og partnerrelasjon med våre kunder. Med de fleste av våre kunder har vi hatt et samarbeid i over 10 år, sier daglig leder og eier Lars Helgeland.

Høyere tempo, flere valg

- De største endringene i varehandelen på disse 30 årene?

- Høyere tempo, stadig mer digitalisering og flere valg for forbrukerne: Skal de handle i fysisk butikk, på nett, eller velge klikk og hent? Noe som gjør at man har mange flere konkurrenter enn før; ikke bare naboen, men hele verden. Både gjennom netthandel og at nordmenn reiser mye mer enn før. Men kjernen i retail er den samme, uansett hvilken kanal kundene velger: Du må drive butikken slik at du skaper behov og gir kundene lyst til å handle, og sørge for at A-laget er på jobb når kundene vil bruke penger hos deg.

Helgeland understreker:

- Vår styrke er at vi alle har lang praktisk erfaring fra retail i tillegg til solid teoretisk bakgrunn. Vi føler oss hjemme i kundenes hverdagslige utfordringer, vet hvor skoen trykker og har lyst til å utnytte det vi har lært. Vi holder oss unna de svulstige, trendy ledelsesteoriene, men konsentrerer oss om det alle er opptatt av: Hva skal jeg gjøre for at kundene skal komme til meg?

Opplæring og rådgivning

Hovedtyngden av oppdragene i dag kommer fra 25 landsdekkende kjeder, med kjedeskoler, rådgivning og kursvirksomhet. Til vanlig fordeler arbeidet seg med 75 prosent kurs og opplæring og 25 prosent rådgivning. Men i koronaperioden har det mer eller mindre vært omvendt. Kurs og samlinger har i stor grad foregått på Zoom og Teams.

Powered by Labrador CMS