moods-1berlin_jan13

Moods satser både i USA og Europa

En rosa vegg, en glinsende traktor og den liflige duften av vafler. Ingen tvil om hva som var samlingspunktet for norske innkjøpere på inspirasjonstur på Bread & Butter i Berlin: standen til Moods of Norway.

Publisert

Peder Børresen, Simen Stålnacke og Jan Egil Flo

Det var et jevnt sig med folk som samlet seg til vafler og prat rundt gråtassen. Svært mange nordmenn tok turen til Berlin og lot seg imponere og inspirere av trøkket, standene, showene og stemningen på den gamle flyplassen Tempelhof.

Moods of Norway satser nå for fullt med egen distributør i Tyskland, og trioen Peder Børresen, Jan Egil Flo og Simen Stålnacke er godt fornøyd med det som skjedde på messa og interessen blant tyskerne.

- Hovedsatsingen vår har hittil vært hjemme og i USA, og her fortsetter vi selvsagt for fullt, men satser tyngre i Europa i tillegg, sier Peder Børresen.

- Hva skjer i USA?

- Butikkene våre i Los Angeles og New York går bra. Vi har gått ut av avtalen med Macy´s og samarbeider med Nordstroms i stedet, og leverer til mellom 60 og 70 butikker. Vi jobber videre, både med engrossalget, men ser også på mulighetene for å åpne nye butikker, i Miami og San Fransisco.

Fiddlers & Waltzers

Moods of Norways kolleksjon henter inspirasjon fra 1930-tallets Fiddlers & Waltzers. Kolleksjonen, som er en hyllest til livet og de gode tider, representerer den sosiale mobiliteten fra arbeiderklasse til middelklassens ´dandy´. Den sosiale reisen kommer til uttrykk i kolleksjonen som forener selskapsdansens og låvedansens dresskoder gjennom en kombinasjon av håndverkspreg og slitt utseende, kvalitetsstoffer, sofistikerte vintage detaljer og patina fra en tapt epoke.

Konfeksjon

I herrekonfeksjonen benyttes den beste kvaliteten av kamgarn-ull fra super 80 til super 150. Fra tyngre ull-tekstiler i fiskebensmønster, til finere ull, Tussah silke og fløyel. Kolleksjonen har glatte detaljeringer på innsiden av jakkelommer og piping. Spekteret av farger spenner fra nyanser av blått til vin, brun og grå. Rutemønster i sofistikert vin og lilla, og fløyel i mørk blå, brun, vin og rosa. Skjortene er gitt en mer subtil detaljering med kontrast i kragen og tildekkede knapper. De er av høykvalitets bomullsstoffer, med variasjon i kragene, fra lav krage til standard krage, button-down, avrundet, klassisk og spredd.

Street

Sesongens streetkolleksjon består av strikk i finere merinoull laget i Italia, til tyngre strikk med flere forskjellige farger og kvaliteter, som skaper et restegarns-preg i ett og samme plagg. Bouclé garn og blandinger av ull og babyalpakka i farger somvin, brun, marine, mellomblå, grå, honning og kardinalrød er spunnet i forskjellige tykkelser for å skape subtile strukturer. Sesongens denim er vasket i Italia, er i 100% bomull med left hand twill og finnes i ulike tyngder og vasker. Fargene er i nyanser av blått, fra lys blå til mørk blå. De håndvaskede jeansene er gitt et snev av vintagefølelse i noen av vaskene ved hjelp av teknikker som skraping. Lappet og sydd denim skaper et hjemmereparerte preg. Ny modell for sesongen er Ola Slim jeans.

«Jeanos»

Nylansering denne sesongen er Moods of Norways ”jeanos”, en krysning mellom jeans og chinos. "Jeanos" er laget i bomull / stretch, med left hand twill og i commercial slim fit. De har den tyngre denimaktige kvaliteten og vasken, men har de typiske chinosdetaljene på lommene, og er gitt et vintage-preg ved hjelp av skrapeeffekt på lommer og på beltestropper. ”Jeanos” kommer i en rekke farger som marine, vin, brun, lys blå, grå, honning og olivengrønn.

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS