Slik vil Frislids nye concept store i Hegdehaugsveien se ut.

Frislid åpner concept store

Frislid Konfeksjon tar neste steg i utviklingen av merkevaren og åpner i høst en concept store i Hegdehaugsveien i Oslo.

Publisert

-Å få vist totalen av hvilke historikk, erfaring, kompetanse og ikke minst kolleksjonsbredden som ligger i merkevaren er vår aller største motivasjon, sier salgs- og markedssjef Gisle Strøm.

Frislid tar over Marimekkos lokaler i Hegdehaugsveien 29 i august og vil straks begynne arbeidet med å bygge opp en konseptbutikk i tråd med sine verdier og varegrupper. En faghandel med tradisjoner.

Hvorfor butikk?

Gisle Strøm

De siste årene har Frislid jobbet mye med konsept- og kolleksjonsutvikling. Målet har vært å nå nye forbrukere, også gjennom nye forhandlere. De har laget en trend-linje med yngre og smalere passformer. Det er også laget en sartorial-linje med fokus på tradisjonelle produksjonsteknikker i eksklusive metervarer, i tillegg til sin mer klassiske linje med markedets største størrelses- og lagertilbud.

-Tiden var inne for å vise forbrukerne merkevarens totale bredde. Frislid har eksistert siden 1946 og vi har en fantastisk standing i det klassiske segmentet. For fremtidens forbruker er vi mer ukjent og mange tenner veldig på historien, kompetansen og ikke minst det faktum at merkevaren er norsk. Det er dette vi vil vise frem og fortelle kundene i gjennom butikken vår, sier Gisle entusiastisk.

–Frislidbutikken skal være vår største reklameplakat. Å få frem den unike historien til én av de få gjenlevende norske merkevarene er hovedmålet. Om det beste vi oppnår er at forhandlerne våre selger mer Frislid – ja, da har vi oppnådd det vi ønsker!

Digital handel vs fysisk butikk

Ulike nettaktører spiser markedsandeler hver eneste dag. Mange forretninger øker sitt tilbud til forbruker ved å etablerere nettbutikker i tillegg til sine fysiske butikker. Noen lykkes veldig godt, for andre er det mer utfordrende og tar mye tid og ressurser i en travel butikkhverdag. Frislid velger, i denne omgang, å åpne en fysisk butikk – på gateplan.

- Hvis målet deres er å modernisere merkevaren og nå yngre målgrupper, hvorfor satser dere ikke heller på en digital butikk?

–Vi er overbevist om at konfeksjon, som er vår primærvaregruppe, må prøves og føles. De aller fleste er avhengig av kyndig hjelp for å tilpasse produktet til å sitte så perfekt som mulig. Nettopp dette gjør at kjøpet av en dress, eller jakke er enda mer avhengig av den unike og overbevisende handleopplevelsen - og den får du kun i møte med et annet menneske i en fysisk butikk. Samtidig opplever vi også at fremtidens konfeksjonsbruker er mer opptatt av detaljene. De vil vite om metervarene, produksjonen, opphavet og historien til varen og merkevaren. De er mer kresne på passformer og kvaliteten – alt dette skal de få hos oss, sier Strøm.

Valg av handlestrøk

- Bevegelsesmønsteret og handlevanene til forbruker er i stadig utvikling. I Oslo er sentrum tilgjengeliggjort i større og større grad for syklister og fotgjengere. Dette er en trend over hele Europa, så også i Norge. Vi tror at kundene vil benytte bil i hverdagen i mange år fremover. At forbrukeratferden er under endring er det ingen tvil om - at myndighetene ønsker at befolkningen skal gå, eller sykle, men ikke alle! Vi tror at flere enn Oslo bystyre vil innrømme at de aller helst vil kjøre til byen og gjerne parkere utenfor døren til sin favorittbutikk. Derfor ble dette et viktig poeng for oss da beslutningen falt på Hegdehaugsveien, sier Gisle.

–I tillegg er selve bygget er en arkitektonisk perle og vekker i seg selv mye oppmerksomhet i gatebildet. Når vi begynte å søke etter aktuelle lokaler for en ren Frislid butikk, skilte dette lokalet seg raskt ut som én av favorittene. Kombinasjonen av naturstein, stål og glass – i en moderne utforming, syntes vi gir de helt riktige assosiasjonene i forhold til vår egen merkevare. Kvalitetsmaterialer som varer, den åpne imøtekommende fasaden og ikke minst den moderne formen sammenfaller veldig godt med det arbeidet som er gjort med merkevaren Frislid de siste årene.

Powered by Labrador CMS