Moods-åpning uten store fakter
Moods lanserte sin nye kolleksjon og åpnet butikk i Grensen i Oslo. På en måte som er så langt fra «gamle» Moods of Norway som det kunne bli. Uten festivitas, snorklipping, bobler og kjendisfokus. Akkurat slik daglig leder Gunn Heidi Lilleengen og resten av gjengen ville det.
- Vi har gått til oppgaven med å bygge opp Moods med ydmykhet og respekt for det som har vært før, og vi har tatt med oss det beste. Men vi vil være oss sjøl, ikke herme etter noen og mener det er feil å hoppe fram og skrike høyt. Vi har så stor tro på dette at vi vet at folk vil komme etter hvert som nyheten brer seg. Nå tar vi første skritt med butikk i Grensen i Oslo og en ombygging av butikken i Stryn, samtidig som vi lanserer vår nye webshop. I tillegg vil kolleksjonen selges i Brandstad-kjeden, sier Lilleengen.
I bakre rekke
Det er en gjeng på åtte tidligere ansatte som kjøpte tilbake konkursboet og rettighetene til merkenavnet og som nå kommer med nye Moods. Og det er ingen tvil om at Moods er noe helt annet enn det som var. Jan Egil Flo og Simen Staalnacke er riktignok fortsatt med som eiere, men i en langt mer tilbaketrukket rolle, som rådgivere og mentorer. Hovedeier Flo var riktignok til stede på butikkåpningen, men viftet meget avvergende da han ble bedt om å stille opp på bilde sammen med Gunn Heidi: - Eg er i bakre rekke – det er tatt nok bilder av meg!
Gått gradene
Gunn Heidi har gått gradene i Moods-systemet. Hun har jobbet med klær siden hun var 13 år: Startet med butikkjobb etter ungdomsskolen. Fikk sin første jobb som butikksjef da hun var 16 og åpnet egen butikk da hun var 18. I 2008 ble hun ansatt i Moods of Norway og jobbet seg raskt oppover: Først butikksjef, så regionsjef og senere driftssjef. Nå er hun daglig leder, for en gjeng som hun har jobbet sammen med i over ti år, og som er som en familie for henne.
Opptatt av kvalitet
- Hvem er Moods-kunden?
Han er på mange måter aldersløs. Vi sikter oss ikke inn mot en spesiell aldersgruppe, men ser mer for oss en type som blir inspirert av musikk, reiser og opplevelser, som er nysgjerrig på livet og tør å ta sjanser. Han vil se bra ut, er opptatt av komfort og kvalitet, vil være velkledd hele tiden, uansett om han er på jobb eller ute på byen med venner.
Varig og holdbar
Den kolleksjonen som ble lansert sist uke, og som skal bære butikken de neste månedene fram til neste levering i august består av 30 plagg. Etter neste levering vil det være 75 plagg. Ifølge Gunn Heidi en meget god start som understreker den filosofien som ligger bak: - Vi skal ha kvalitet i alt vi gjør og hele tiden jobbe for at kundene våre føler seg vel – og velkledd. Kolleksjonen er konsentrert om matchende antrekk, med komfortable kvalitetsplagg som varer lenge, med et koordinert fargeprogram som gjør at de kan brukes sammen med kommende kolleksjoner. Kvalitet, holdbarhet og varighet er vårt bidrag til bærekraftsarbeidet, samtidig som vi har all produksjon i Europa, for å optimalisere kvalitet og redusere produksjonstid og transportbelastning.
Moods Collective
M Collective er en viktig del av arbeidet med å profilere og markedsføre merket. Kollektivet består av en gruppe menn med ulik bakgrunn og profesjon som skal være Moods ansikt utad: En danser, an fotograf, en kunstner, en tegner og etter hvert andre medlemmer som dyrker sine profesjoner hver for seg og sammen i kollektivet i samarbeid med Moods. De har lokaler i kjelleren under butikken i Grensen.
Dekorerer klær i butikken
Butikken fremstår som lys, delikat og minimalistisk. Innerst i lokalet er det bildeserier av medlemmene i M Collective. Her har en medlemmene i kollektivet, Erik Bergan, sin arbeidsplass. Han tegner ulike dekorasjoner og motiver direkte på plaggene. Her kan man dekorere og personalisere klærne sine som man vil. Både på Moods-klær, men også på plagg man tar med seg hjemmefra. Da Tekstilforum var innom, hadde han nettopp begynt på et hodeskallemotiv på ryggen av en russedress.