Først ute med virtuelt prøverom
Som første butikk i Nord-Europa kan Dressingroom i Sandefjord tilby kundene sine et virtuelt prøverom. Noe som skapte stor interesse under åpningen torsdag.
Her kan kundene «prøve» klær uten å ta av seg det de har på seg. De stiller seg opp foran skjermen/speilet og kan med enkle berøringer på den interaktive flaten velge type plagg og siden velge fra alt av butikkens sortiment som er lagt inn i databasen. Slik kan man finne ut hvilke farger som passer best og med en lett berøring finne ulike kombinasjoner av over- og underdeler og antrekk som matcher. «Prøvingen» kan gjøres mens betjeningen og andre kunder ser på, eller man kan trekke for et forheng rundt området slik at man kan få være alene, eller sammen med venner eller familiemedlemmer.
Det er bare noen av de største aktørene i motebransjen som har gjort forsøk med virtuelle prøverom tidligere, og styreleder og investor Tom Rønning, som også har sikret seg agenturet på utstyret for Skandinavia, er meget stolt av å være første butikk i Nord-Europa som tar det i bruk:
- Dette var den store hemmeligheten bak åpningen, og en viktig investering for å nå vårt viktigste mål: Å skape spennende opplevelser for kundene, slår han fast.
Gjør ting annerledes
Butikken ligger i lokalene til tidligere tradisjonsrike Dokken, som stengte dørene i fjor høst. 8 av de tidligere ansatte hos Dokken fikk med seg Tom Rønning som investor og styreformann for åpne ny butikk. Og det har blitt en butikk som skiller seg klart ut fra mengden, og som i mange sammenhenger gjør stikk motsatt av det andre gjør i dag:
Et butikkareal på 1000 kvadratmeter, som plasserer den blant landets største.
Et meget stort og bredt utvalg med en mengde forskjellige merker.
En stor og omfattende avdeling for undertøy og badetøy.
Virtuelt prøverom.
Vil skille seg ut
- Vi har forsøkt å bygge en butikk som skiller seg klart ut fra alle andre. Medarbeiderne våre har lang erfaring og god kunnskap om de merkene vi selger, og yter en service som også skiller seg godt ut fra andre. Merke- og vareutvalget gjenspeiler at vi ønsker å nå en bred målgruppe – kvinner fra 25 til 100 år, sier Rønning.
Bestemor, mor og datter
Butikksjef Kari Weber legger til: - Vi hadde mange faste kunder hos Dokken, både fra Sandefjord og omegn, men også fra Oslo og andre deler av landet. Sommertrafikken er meget viktig for oss, og de mange hytteeierne og tilreisende sommergjester er en viktig kundegruppe. De har ventet på at vi skulle åpne igjen, og vil fortsatt være kunder hos oss. Mange av dem er godt voksne, derfor er det viktig å tilby klassiske, anerkjente merker som de har vært vant til å finne tidligere. I tillegg ønsker vi selvsagt å fornye oss for å nå flere yngre kunder, og legger opp til stor bredde i merke- og vareutvalget, slik at også de kan finne spennende ting hos oss. Her skal vi ha varer som er interessante for både bestemor, mor og datter!
God åpning
Butikkåpningen ble en stor suksess, tross et ufyselig vær: Utendørs motevisning, som tross været trakk flere hundre tilskuere, åpning og snorklipping av Sandefjords ordfører Ole Bjørn Gleditsch, bobler og fingermat og svært tett trafikk og god handel i butikken etterpå.
Noe styreformann Tom Rønning naturlig nok gledet seg stort over. Det har vært en stor og tung investering – hvor stor ønsket han ikke å si noe om, men han innrømmer med et smil at den er tung nok til at «den gjør vondt». Det er budsjettert med en omsetning på 16 millioner kroner det første driftsåret.
Kjapt og hektisk
Rønning og hans medarbeidere fikk tilgang til lokalet først 1. juni, så det har vært en meget hektisk byggeperiode. Han er raus med rosen til sine medarbeidere og samarbeidspartnere Bjørn Haug AS, som har levert all innredning, og Olsens Byggservice, som har stått for ombyggingen. I perioder til nær sagt alle døgnets tider for å bli ferdig til åpningen. Dressingrom skal også ha egen nettbutikk, som åpner om to uker.