GlasMagasinet åpner dørene igjen
Glasmagasinet midt i Oslo sentrum gjenåpner 14. september etter at KLP har pusset opp for 100 millioner kroner. Nå blir Glasmagasinet et livsstilshus som skal lokke de cirka 148.000 menneskene som passerer daglig.
- Vi har klart å få til en butikkmiks som vi mener passer det gamle ærverdige huset og publikum godt. Det blir en møteplass for alle, et knutepunkt og et sted hvor du kan få tak ting til absolutt alle anledninger. Fornyelsen var ønsket og nøye planlagt. Vi er veldig fornøyd med resultatet, sier Ellen Solberg, direktør for kjøpesenterforvaltning i KLP Eiendom, som eier bygningen.
Inn med tungvektere
Illums Bolighus, Elkjøp og kosmetikk-kjeden KICKS blir noen av de som skal lokke nye kundegrupper. Det danske magasinkonseptet for barn, Tinderbox, åpner også sin første butikk i Norge. I tillegg kommer flere sterke livsstilsaktører inn i det 10.000 kvadratmeter store huset.
– Illums Bolighus er en institusjon og stjernen vi gjerne ville ha inn, og Elkjøp åpner sitt første urbane City Concept i Norge her, sier Solberg. Disse to blir de klart største butikkene i magasinet, med henholdsvis drøye 3000 kvadratmeter og 1200 kvadratmeter.
- Felles for konseptene vi har fått inn er at hit kommer de med det lille ekstra. Her legger de flaggskip-butikken og den første i sitt slag i Norge.
Begeistret byantikvar
Glasmagasinet er et av Norges mest tradisjonsrike handelshus med beliggenhet midt på Stortorvet i Oslo og har en lang historie i bybildet i Oslo.
– Kunder som har kjøpt gaver på Glasmagasinet i mange år skal både kjenne seg igjen og få overraskelser. Her blir det også butikker og konsepter du ikke har sett i Norge tidligere, sier Solberg.
Oppussingen har kostet i underkant av 100 millioner kroner og Ellen Solberg er klar på forventningene.
- Tiden var inne for å pusse opp og modernisere det landemerket som Glasmagasinet er. Mye av oppussingen er riktignok teknisk, slik som oppgradering av elektriske anlegg og ventilasjon, samt utskifting av heiser og rulletrapper. Vi har skiftet et betydelig antall vinduer, fasaden er vasket og vil få ny belysning. Det siste er byantikvaren begeistret for - en estetisk opplyst fasade gjør noe med bygningene og med byrommet dette kvartalet er en del av. Men vi har også gitt Glasmagasinet et helt nytt visuelt uttrykk i form av ny logo og nye symboler.
- Glasmagasinet er ikke et nytt kjøpesenter blant mange i Oslo, det er et helt kvartal midt i sentrum av byen, og dette finnes det bare ett av. London har sitt Harrods, Oslo har Glasmagasinet, sier Solberg.
Disse butikkene kommer i Glasmagasinet:
Illums Bolighus
Elkjøp
Heimen - Husfliden, med KRISS
KICKS Flagship store
Bellas Hus
Magnor Brandstore
By Norwegians
Vitus Apotek
Floriss
La Fiesta
Espresso House
POP UP Hippi Grace / Kashmina
Oslo Foto
Tinderbox
Glasmagasinet Spiseri 3 etage