summit_youth

Forlangte handling for bærekraftig mote

– Kravet til bærekraftig mote kommer ikke av seg selv. Det var budskapet da hundre designstudenter fra verden over entret scenen under gårsdagens Copenhagen Fashion Summit

Publisert

– Vi skal ikke få folk til å kjøpe mindre, men vi skal få dem til å kjøpe smart. Vi skal ikke trenge å konsumere på bekostning av andre. Skap minner, og ikke søppel.Det var en av formodningene som kom fra scenen i Operahuset i København i går. Designstudentene hadde dagen i forveien hatt sitt eget seminar, og det ble lagt frem flere krav til motebransjen, om hvordan den selv må ta ansvar for å gjøre forbrukerne bevisste: – Skap en plattform med oversiktlig informasjon om hva som er bærekraftig mote. I dag er det en jungel av informasjon der ute, og det er umulig for den normale forbruker å vite hva som er til å stole på.– Se på kostnadslappen til det dere lager, ikke bare på prislappen. Få forbrukerne til å tenke på denne måten også. – Bærekraftig mote skulle vært like tilgjengelig som Starbucks. Slik er det ikke i dag, men vi har muligheten: Det er vår oppgave å gjøre bærekraftig mote til det enkleste valget.– Gjør kundene deres til ambassadører for bærekraftig mote. – Bransjen har ødelagt mye av sin tillit der ute. Vi må rette opp dette med hundre prosent gjennomsiktighet i alt vi gjør. – Snu Hippie til Galla. Bærekraftig mote trenger ikke være kjipt, ha fæle farger eller klø. Det er vår oppgave å lære forbrukerne dette.

Gårsdagens Fashion Summit var den andre i rekken, og over tusen gjester hadde kommet for å høre på foredragsholdere fra blant annet Greenpeace, H&M, Gucci og Sustainable Apparel Coalition (se hele programmet her)

Et av høydepunktene var da Nordic Initiative Clean and Ethical (NICE) overrakte forslaget sitt til et nytt rammeverk for bærekraftig mote til EUs presidentskap, representert av Connie Hedegaard. Forslaget er utarbeidet i samarbeid med konsulentselskapet Business for Social Responsibility (BSR), og skal inspirere til endringer i forretningspraksis, for å hjelpe forbrukerne til å velge bærekraftig både når de kjøper, bruker og kvitter seg med klær.

"

Konferansen ble åpnet av HKH Kronprinsesse Mary Elizabeth av Danmark, som understreket at moteindustrien er en av de mest forurensende som finnes, og at de sosiale og etiske utfordringene er store.– Det er ingen tvil om at vi trenger samarbeid for å håndtere disse problemene, og derfor er det fint å se at så mange har kommet hit i dag, sa hun, og også hun fremhevet viktigheten av bevisste forbrukere:– Hvis du er i stand til å endre forbrukeren, er du også i stand til å endre utviklingen, sa Kronprinsessen.

Det ble også holdt bærekraftig motevisning, med noen av Skandinavias fremste designere. Du kan lese mer om Copenhagen Fashion Summit i neste utgave av Tekstilforum, som kommer i slutten av måneden.

KONTAKT

P.b. 130, N-2261 Kirkenær
469 41 000 redaksjonen@tekstilforum.no

Redaktør:
Georg Mathisen
90 93 28 97