DK Company etter oppkjøpet fra BTX: Satser for fullt i Norge
- Norge er vårt hjemmemarked og er svært viktig. Vi satser for fullt for å utvikle merkene og konseptene våre videre etter oppkjøpet fra BTX, sier adm. direktør Jens Poulsen i DK Company. John Heggelund overtar som ansvarlig for den norske virksomheten. John Gilbert Helgeland trekker seg gradvis ut.
Jon Heggelund (foran) overtar som leder for DK Companys aktiviteter i Norge. Administrerende direktør Jens Poulsen lover full satsing.
DK Company overtok merkene b.young, Fransa, Ichi, FQ 1924, Dranella og Gestuz og retaildelen med 150 b.young-butikker i Norge av BTX 1. juli. John Heggelund har store forhåpninger og ambisjoner om fortsatt vekst og utvikling når han nå overtar hovedansvaret for satsingen i Norge.
Heggelund har jobbet med b.young siden han startet den første butikken i 1995 og har samarbeidet tett med John Gilbert Helgeland i mange år. Han kan love full gass for alle DK Companys merker og konsepter i Norge, både på engros og retail.
– Jeg kan ikke se noe negativt ved at DK Company nå overtar virksomheten. Det er meget positivt at vi eies av kjøpmenn som kjenner bransjen, og ikke et kapitalfond. Å arbeide med klær handler om følelser og god fagkunnskap. Det vet vi at det finnes mye av, både i DK Company og hos de lokale partnerne i butikkdriften og de miljøene som er bygget opp rundt merkene i Norge. Derfor har vi gode muligheter for fortsatt vekst, og den satsingen det legges opp til er utelukkende positiv for oss, sier Heggelund.
For retailvirksomheten vil det fortsatt være administrative funksjoner i Haugesund og i Tønsberg som før. B.young fortsetter uten store endringer. I Fransa skal det gjennomføres en retailsatsing med flere butikker.
– For de øvrige merkene er det viktig at de miljøene og den kulturen som er skapt får utvikle seg videre, og at vi gjennomfører nødvendige endringer og tilpasninger med respekt for kulturen og historikken, sier Heggelund.
Godt fornøyd
DK Companys grunnlegger og adm. direktør Jens Poulsen er svært entusiastisk:
– Det er mange gode grunner til at vi i DK Company er godt fornøyd med oppkjøpet fra BTX. Her er det gode, solide merker som passer godt inn sammen med våre egne merker. Men ekstra inspirerende var retaildelen med 150 butikker i Norge. Det ville tatt mange år å bygge opp noe tilsvarende på egen hånd. John Gilbert Helgeland og John Heggelund har gjort en meget god jobb med å etablere sterke merkevarer, basert på omtrent de samme verdiene som våre, sier han.
Utvikle eller avvikle
– Etter oppkjøpet har dere solgt ut noen av deres egne merker?
– For oss handler forretningsdrift kun om to ting; å utvikle eller avvikle. Vi kjøpte en portefølje som totalt representerte en årsomsetning på rundt 1,5 milliarder kroner. Nå satser vi på de sterkeste merkene som vi mener har størst potensial og selger de minste. En naturlig og nødvendig tilpasning. Etter salget sitter vi fortsatt med en merkeportefølje med en årsomsetning på 1,4 milliarder. Det gjør oss til det tredje største tekstilkonsernet i Danmark, sier Poulsen.
Han understreker at engrossalget fortsatt vil våre den viktigste delen av virksomheten, men samtidig blir det viktig å utvikle retailkonseptene. Det vil både skje ved at det etableres egne butikker, men også gjennom gode, lokale partnere eller franchise.
Utvikling sammen med partnere
– DK Companys store styrke er at vi er eid av fire kremmere som tenker ganske likt, med samme plattform, men med forskjellig spisskompetanse. Noe som gjør at vi er fleksible og tilpasningsdyktige. Vi er hele tiden «hands on» og vil være der det skjer, uten å bli for topptunge med for mye administrasjon. Utviklingen av de ulike merkene og konseptene skjer best ved at partnerne får delta. Derfor er det viktig at dere nordmenn slev får bestemme hva som skal skje i Norge, sier Poulsen.
– Det er viktig å beholde den entusiasmen og den kulturen som preger de ulike konseptene og ikke tro at vi skal styre alt i detalj fra toppen.
Egne og eksterne merker
– Blir det butikker med bare egne merker?
– Alle retailkonseptene skal være multibrandbutikker. Både med egne og eksterne merker. Men vi legger selvsagt ikke skjul på at vi ønsk er å selge mest mulig av egne merker. Fordi vi nå har flere merker, vil vi få større muligheter til å lage gode opplegg med egne varer, men uten at det på noen måte skal være noen tvang for den enkelte butikk.
Mer Fransa og Sorbet-eksport
– Hvor kommer de største endringene?
– I Fransa vil vi utvikle og utvide retailkonseptet med flere butikker. Sorbet er et flott merke som det ikke er noen grunn til skal selges bare i Norge. Her har vi ambisjoner om å gå ut i fem-seks andre land i første omgang. Vi har retailkonseptet Designers Market som fungerer godt i Danmark, og som vi vil introdusere i Norge.
Et godt valg
– DK Company er en god eier som har god bransjekunnskap og som er fleksibel og offensiv. Det er positivt for de merkene og butikkene i Norge som omfattes av salget, sier John Gilbert Helgeland. – Det ble en helt annen utgang enn det jeg trodde da vi fusjonerte med BTX for vel ett år siden, men jeg er overbevist om at det er en god løsning, sier Helgeland. Han beholder sin eierandel i BTX-konsernet og trekker seg ut av den virksomheten DK Company nå har overtatt.
Fakta om DK Company DK Company ble etablert av Jens Poulsen i 2001 og har i dag fire eiere: Poulsen, Kasper Phillipsen, Søren Lauritsen og Jens Obel. Etter oppkjøpet fra BTX har konsernet to hovedseter, i Vejle og Ikast. I april i år kjøpte DK Company merkene b.young, Fransa, Ichi, FQ 1924, Dranella og Gestuz samt retaildelen med 150 butikker i Norge av BTX. Fra før har selskapet merkene Cream, Kaffe, Kön & Mön, Karen by Simonsen, Occupied og Studio i damesegmentet. I ettertid er classic-merkene Deluca, Pardon, Liva og Choise solgt. Satsingen på Classic-segmentet vil skje med Kello og Blue Willis. Barnemerkene Minymo. Tiny Minymo og Gaia & Ko er solgt til Brands4Kids og Fransa Kids er lagt ned. Satsingen på barnesegmentet vil skje med Creamie.