Ansetter leder for bærekraft
Den svenske motekjeden Gina Tricot gjør som H&M og ansetter egen leder med ansvar for bærekraftig utvikling i selskapet.
Faksimile: Gina Tricots Lookbook Denim dreams
Det er Marcus Bergman som har fått stillingen som leder for bærekraft i selskapet, melder nettsiden habit.se
Mer interessante produkter
" Bergman er kjent som pedagog, foredragsholder og konsulent innen bærekraft i mote- og tekstilindustrien, både i Sverige og internasjonalt. Han har jobbet med blant annet design og merkevarebygging, samt leveranse av råvarer som økologisk bomull. Fra nå av vil Gina Tricot både utvide og styrke arbeidet med bærekraftighet, forteller Marcus Bergman til habit.se. " – Vi begir oss nå ut i det som for mange motefirmaer fremstår som et ukjent territorium; det vil si alt som har skjedd i produksjonskjeden før materialet ankommer syfabriken, og det som skjer etter at vi har solgt varen, sier han og påpeker at det vil gi mulighet til å skape enda mer interessante produkter:– Vi kommer til å styrke både de kreative mulighetene, relasjonen med leverandørene samt vår kommunikasjon, sier han.
Ideer fra bomullsmarkene
Dagens CSR-leder i Gina Tricot, Anna-Karin Wårfors, blir CSR-sjef, og på denne måten skal kjeden styrke funksjonene innen både CSR og bærekraft.– For meg er det ekstremt viktig at vi tar utgangspunkt i de positive kreftene som allerede finnes i hele produksjonskjeden. Gode ideer dukker opp både på bomullsmarkene, i syfabrikkene og på hovedkontoret. Disse kreative prosessene er noe av det viktigste i et motefirma, sier hun ifølge habit.se. " Wårfors understreker at bærekraftsarbeidet vil baseres på kreativitet og entreprenørskapstenkning. – Vi har nå muligheten til å jobbe enda hardere, skape mer interessante produkter og kommunisere med enda mer kraft. Å være leder for dette er en stor utfordring og et stort privilegium, sier Wårfors
" Les også:H&M med rapport om egen bærekraft: Mer økologisk - Redusert vannforbruk
Relaterte artikler