Digital handlegate i Farsund
En nyutviklet digital handlegate gir Farsunds butikker og lokalprodusenter et ekstra bein å stå på. Bak løsningen står selskapet SHOPIN.
– Farsund er først ut. Der lanserer vi 1. desember, slik at butikkene kan få med seg julehandelen på nett. Etter hvert ønsker vi å rulle ut konseptet over hele landet, sier Martin Morfjord. Han driver SHOPIN sammen med webdesigner Roger Henriksen og kommunikasjonsrådgiver Sveinung W. Jensen. Selv er Morfjord digital rådgiver.
– Hver butikk får sin egen nettbutikk. Samtidig samles alle varer og produkter på et felles torg. Løsningen er brukervennlig og kostnadseffektiv, og skal gi lokale kjøpmenn og næringsdrivende en ny salgskanal og muligheten til å konkurrere digitalt, forteller Henriksen.
Digital redningsbøye
Gründerne fra Farsund var allerede godt i gang med utviklingen av den digitale handlegaten da koronapandemien i mars lammet store deler av næringslivet – inkludert detaljhandelen.
– Vi så raskt at vi satt på en digital redningsbøye som kunne hjelpe mange lokale butikker i en tung tid, og fikk fortgang i prosjektet, sier Jensen.
Et samarbeid med Farsund og Lista Handelsstand ble innledet. Innovasjon Norge bidro med 100.000 kroner i markedsavklaringstilskudd, og snart kom også Farsund kommune på banen.
Millionstøtte
Et enstemmig formannskap vedtok å bruke nærmere én million kroner fra næringsfondet for å hjelpe butikkene i kommunen på nett gjennom deltakelse i den digitale handlegaten.
– Vi har valgt å støtte SHOPIN Farsund, fordi vi ser at løsningen kan gi den lokale handelen et stort løft, sier Farsunds ordfører, Arnt Abrahamsen.
Det spesielle med SHOPIN-konseptet er at alle butikker innenfor et geografisk område samles på ett felles nettsted. Er du på jakt etter en ny kjole, får du opp alle kjolene fra alle butikkene i ett eneste søk. Handler du i flere butikker, fyller du kun opp én handlekurv.
– Ved siden av klikk og hent, tilbyr vi utkjøring til de som bor i kommunen og felles postdistribusjon ut av kommunen, sier Martin Morfjord.
Den digitale handlegaten vil dessuten være stedet du som forbruker går for å finne ut hva som skjer i kommunen.
– SHOPIN Farsund skal være en lokal «go-to-site». Da må brukerne oppleve at de alltid får noe nytt når de besøker handlegaten, enten det er forbrukernyheter, gode kjøpmannshistorier eller nye produkter på tilbud, sier Sveinung W. Jensen.
Tror på økt salg
Til nå har rundt 30 butikker i kommunen meldt seg på. En av dem er klesforretningen Rødt Sukker.
– Jeg har vegret meg for å investere i en nettbutikk, fordi det er dyrt og arbeidskrevende. Men SHOPIN Farsunds løsning virker å være noe jeg kan klare å håndtere. Og ikke minst vil den gi meg muligheten til å få salg døgnet rundt hele året, spesielt fra kunder utenfor Farsund – som jeg har mange av, sier innehaver Heidi Håseth Rudjord.
SHOPIN-gründerne har notert seg at netthandelen har eksplodert under koronakrisen, og tror endringen i folks handlevaner kan bli av varig karakter.
– Nettopp derfor er det så viktig å få digitalisert de lokale butikkene. Samtidig er det viktig å presisere at netthandel skal være et supplement for den vanlige butikkdriften, ikke en erstatning, sier Martin Morfjord.