rulletrapp

Motebutikkene i de største kjøpesentrene taper terreng

Motebutikkene i landets 50 største kjøpesentre hadde en svakere omsetningsutvikling enn andre motebutikker i første halvår av 2012.

Publisert

Det var rundt 20 færre kles-, sko- og veskebutikker i de 50 største kjøpesentrene ved utgangen av juni i år enn ved utgangen av juni i fjor. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Butikkhandelen med klær, sko og vesker økte omsetningen med 5,8 prosent i første halvår. Dette er den høyeste økningen siden første halvår i 2007 da omsetningen økte med hele 11,3 prosent.

Motebutikkene i de 50 største kjøpesentrene klarte ikke helt å følge veksten i markedet. Ifølge tall fra Kvarud Analyse økte omsetningen i motebutikkene i de 50 største kjøpesentrene med 3,8 prosent, noe som er to prosentpoeng mindre enn det kles-, sko- og veskebutikkene økte omsetningen med på landsbasis.

En forklaring til denne utviklingen er at det var rundt 20 færre kles-, sko- og veskebutikker i de 50 største kjøpesentrene ved utgangen av juni i år enn ved utgangen av juni i fjor.

Bransjedirektør i Virke Mote og Fritid, Bror William Stende slår fast at tallene bekrefter tendensen at forbrukerne velger litt dyrere klær.

- Sentrumsbutikker med høyere innslag av merkeklær gjør det bedre enn lav- og middelsprisede kjedebutikker, sier han.

35 prosent av markedet

Mens butikkene i de 50 største kjøpesentrene sto for om lag 14-15 prosent av den totale detaljhandelsomsetning eksklusiv salg av motorvogner og salg på bensinstasjoner i første halvår i år, er deres betydning vesentlig større innen butikkhandelen med klær, sko og vesker. I første halvår i år la forbrukerne igjen om lag 21 milliarder kroner (medregnet merverdiavgift) i landets kles-, sko- og veskebutikker. Hele 35 prosent av denne handelen skjedde i landets 50 største kjøpesentre. Dette er omtrent samme nivå som for fem år siden.

Motebutikkene i de 50 største kjøpesentrene har hatt en bedre omsetningsutvikling enn utviklingen for alle landets motebutikker i første halvår i tre av de fem siste årene. Det er bare i første halvår i 2009 og i første halvår i år at motebutikkene i de store kjøpesentrene har hatt en svakere omsetningsutvikling enn markedet totalt.

Fra første halvår 2007 til første halvår i år har omsetningen i landets kles-, sko- og veskebutikker økt i verdi med 15 prosent. I samme periode har motebutikkene i de 50 største kjøpesentrene økt omsetningen med 14,2 prosent.

Kilde: Kvarud Analyse/Statistisk sentralbyrå

Åtte store

Ved åtte av landets kjøpesentre omsatte kles-, sko- og veskebutikkene for mer enn en kvart milliard kroner i første halvår 2012. Ved siden av de fem på oversikten under omsatte også motebutikkene i Storo Storsenter, CC Vest og Ski Storsenter for mer enn 250 millioner kroner inkl. mva. Størst omsetningsøkning innen mote av disse sentrene hadde Storo Storsenter, som utvidet tilbudet av motebutikker betydelig høsten 2010. Her økte motebutikkene omsetningen med 10 prosent til 263 millioner kroner i første halvår i år.

Også i CC Vest omsatte motebutikkene for 263 millioner kroner i årets seks første måneder, mens motebutikkene i Ski Storsenter omsatte for 257 millioner kroner. Økningen for motebutikkene i CC Vest og Ski Storsenter var på henholdsvis 5,2 og 7,1 prosent. Også i Strømmen Storsenter, Trondheim Torg, Åsane Storsenter, Jessheim Storsenter og City Syd omsatte motebutikkene for mer enn 200 millioner kroner. I Strømmen Storsenter åpner en rekke nye motebutikker når senteret nyåpner 25. oktober.

Motesentrene 1. halvår 2012

KjøpesenterBruttoomsetning i mill. krklær, sko og lærvarerEndring i prosent
1. halvår 20121. halvår 2011
Sandvika Storsenter4023942,0
Kvadrat3543394,4
Oslo City317320-0,9
Lagunen Storsenter2762683,0
AMFI Moa2712633,0
De 5 største1 6201 5842,3
Landets 50 største kjøpesentre7 3387 0693,8
Sum - butikkhandel med klær, sko og lærvarer20 96819 8245,8

Kilde: Kvarud Analyse

Powered by Labrador CMS