netthandel.jpg

8 av 10 handler på nett

Over 80 prosent av den norske befolkningen handlet fysiske varer på nett i fjor. Den viktigste årsaken til at folk velger å handle via nettet, er at det er enkelt og bekvemt. Det viser flere undersøkelser Posten har gjort.

Publisert

I tillegg til sin årlige e-handelsrapport, har Posten nylig gjennomført en undersøkelse og gransket 160 kjøpssituasjoner hos 90 norske og svenske forbrukere som handler på nett.

Gunnar Henriksen

– Undersøkelsen har kartlagt ulike berøringspunkter en nettshopper har i løpet av en netthandelsprosess. En slik undersøkelse gir oss en unik innsikt i netthandel sett med forbrukerens øyne, sier konserndirektør for E-handel, Gunnar Henriksen i Posten Norge i en pressemelding.

Tester nettbutikker

Posten har også utviklet en webløsning kalt Test din nettbutikk. Dette er et verktøy som hjelper nettbutikker til å bli bedre. Ved at de svarer på 10 enkle spørsmål om sin nettbutikk får de en score, samtidig som det genereres en tilstandsrapport målt opp mot andre nettbutikker i samme bransje. Nettbutikkene får også konkrete råd og tips om hva som kan gjøres bedre. Henriksen skal presentere tall fra rundt 450 norske nettbutikker på Distansehandel Norges vårkonferanse 27. mars.

Vil ha det enkelt

Postens undersøkelser viser at “alle” handler på nett nå. Over 80 prosent av den norske befolkningen handlet fysiske varer på nett i fjor. Årsaken til at flere og flere velger å handle på nett er først og fremst at det er enkelt og bekvemt. Man kan sitte i sofaen og handle varer fra hele verden ved bare noen tastetrykk, når man vil og fra hvor man vil. For mange er også muligheten for få varene levert i postkassen eller hjem på døren på kveldstid viktig.

Powered by Labrador CMS