Bedre rettigheter ved nettkjøp

Den nye loven om angrerett som gjelder fra fredag 20. juni, gir forbrukere som handler på internett flere rettigheter og stiller nettbutikkene overfor en rekke nye utfordringer.

Publisert

– Blant annet vil det være angrerett på alle varer, også for kjøp under 300 kroner, og på godt brukte varer, sier daglig leder Gerhard Anthun i nettbutikkenes forening, Distansehandel Norge. Foreningen har utarbeidet en omfattende bruksanvisning slik at nettbutikkene fra dag én skal være oppdatert.

– Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler er i praksis en lov som gjelder internettsalg og telefonsalg, og den er tilnærmet lik for hele EU/EØS-området, sier Anthun.

Distansehandel Norge drifter godkjenningsordningen Trygg E-Handel som sikrer forbrukerne mot å handle med useriøse nettaktører.

– Med utgangspunkt i de allerede strenge kravene som stilles til Trygg E–Handel-godkjente bedrifter, har vi utarbeidet en “bruksanvisning” slik at butikkene skal oppfylle lovens nye, strenge krav. I dag er hele 140 netthandlere Trygg E-Handel-godkjent.

Dette er noen av kravene i ny lov om angrerett:

Tidligere gjaldt angreretten hvis du handlet for over 300 kroner. Nå innføres angrerett også for varer under NOK 300.

Den nye loven sier at kunden nå alltid må betale returfrakt når de bruker angreretten. En forutsetning er imidlertid at nettbutikken har opplyst om dette på forhånd.

Kunder får også angrerett på godt brukte varer, men må dekke verdiforringelsen ved bruken av varen.

Nettbutikkene har ansvaret for riktige kjøpsbetingelser til enhver tid. Alle betingelser skal være på norsk og gjort kjent for kunden før handelen gjennomføres.

Kjøpsbetingelsene må ha et eget punkt som beskriver hvordan nettbutikken håndterer reklamasjoner, samt opplyse kunden om at han må dekke returfrakten hvis han bruker angreretten, og hva returfrakten blir hvis man ikke kan bruke posten.

"
Powered by Labrador CMS