black-Friday-1

Black Friday ny norsk «handlehøytid»

- Fredag går amerikanerne mann av huse for å skaffe seg de beste tilbudene på de hotteste julegavene. Siden 2010 har Norwegian Outlet sørget for at nordmenn får oppleve den amerikanske tradisjonen Black Friday. Flere og flere butikker følger nå etter, og dagen er i ferd med å bli en ny norsk "handlehøytid".

Publisert

Ville tilstander på Noprwegian Outlet i fjor.

Da Norwegian Outlet tok med seg Black Friday til Norge i 2010, var det ingen andre norske aktører som hadde gjennomført konseptet med suksess. I år er den amerikanske tradisjonen på plass i nesten alle de store nettbutikkene og flere vanlige butikker.

Einar Sørland, daglig leder i Norwegian Outlet, ønsker de nye aktørene hjertelig velkommen og ser frem til å inkludere flere i årets største handledag. – Vi mener det er utelukkende positivt at flere butikker velger å arrangere Black Friday. Når vi først tok med oss konseptet var det jo fra den amerikanske versjonen, der nesten alle butikkene er med på moroa. Det er jo også en god bekreftelse på at det vi gjør fungerer, og vi tror det fortsatt er rom for flere Black Friday-arrangement andre steder i Norge, sier Sørland.

Kickstarter julehandelen

I USA er Black Friday ansett som en temperaturmåler for hvordan resten av julehandelen vil bli, og i fjor opplevde Norwegian Outlet en vekst i julehandelen på over 30 prosent. Det er dermed mye som tyder på at den samme effekten kan gjøre seg gjeldende i Norge.

I fjor kunne merkevarebyen rapportere om ville tilstander, og allerede klokken syv om morgenen var ekstremshoppingen i gang. Kundetellerne viste at mellom 23 000 og 24 000 var innom Norwegian Outlet, og kunder parkerte opp til én kilometer unna for å få med seg de ekstreme tilbudene denne dagen.

- Vi har hatt en besøksvekst på over 55 prosent og en omsetningsvekst på over 45 prosent de siste to årene. Dette er mye takket være aktiviteter som Black Friday som viser at nordmenn er prisbevisste og vil handle smart, mener Sørland.

Lange køer tidlig på morgenen.

Samme tendens på Strømmen

- På Strømmen Storsenter er det også mange butikker som gjennomfører Black Friday-salg på fredag og vi venter storinnrykk. Like interessant er det at Black Friday nå har blitt en god indikator på julehandelen. Opplever vi et godt salg på fredag tyder det på godt salg i julen også. Black Friday har blitt en temperaturmåler for julehandelen, sier senterdirektør Per Kristian Trøen.

- Vi har hatt et svært godt salg så langt i november og dette skaper optimisme blant de 200 butikkene på Storsenteret. Med bakgrunn i november-salget er prognosen en desembervekst på fem prosent fra i fjor, til kr 440 millioner kroner i år.

Stor netthandelsdag

Internasjonale nettbutikker har sin egen kampanjedag, «Cyber Monday», men i Norge har en lang rekke nettbutikker satset på Black Friday i stedet. Stadig flere nettbutikker kjører kampanjer og tilbud på Black Friday, så det blir stor aktivitet både i butikker, sentre og på nettet denne fredagen.

Powered by Labrador CMS