klesbutikk.jpg

Butikkhandelen kan miste 50 mrd

– Butikkhandelen kan oppleve 50 milliarder i redusert årlig omsetning via fysiske butikker innen 2020, sier retailekspert Reidar Mueller i Varde Hartmark. Dette tapet skriver seg hovedsakelig fra økt konkurranse fra netthandel, handelslekkasje og grensehandel. Bransjen er dårlig forberedt til å endre egen organisasjon og tilpasse seg endrede kjøpsmønstre.

Publisert

Til tross for en vedvarende trend med synkende lønnsomhet og økte kostnader hersker en nøktern optimisme blant mange handelsledere.

– Det kan tyde på en manglende realitetsorientering. Så mye som 30-40 % av bransjen er berørt. Behovet for endring i tenking og organisering av virksomhetene er større enn noensinne, sier Mueller.

Omsetningsutviklingen per november 2013 var opp 1,8 % fra 2012, uten særlig høyere forventinger for 2014. Dette vil resultere i en ytterligere forverring av lønnsomheten for en rekke varehandelsbedrifter. I tillegg fører endret brukeratferd til stadig lavere kundetrafikk og omsetning i fysiske butikker. Gode netthandelsløsninger og nye leverandørmodeller er nødvendig. Vinnerne er de som raskt kan omstille seg.

– Netthandelen kan bli en sømløs forlengelse av den fysiske butikken. Nøkkelord er kundefordeler, smarte og enkle løsninger der man ser kundenes behov, fortsetter Mueller.

Det er likevel mulig å gjøre dystre utsikter lysere. Mueller peker på spesielt seks mulighetsrom som kan bidra til å snu en negativ utvikling:

Dette omfatter tiltak for å redusere innkjøpskostnadene og øke effektiviteten gjennom verdikjeden, redusere husleiekostnadene, og øke personalproduktiviteten. I tillegg må butikkene omstille seg for en nært forestående fremtid der de kombinerer fysisk butikk og et sømløst onlinetilbud. For å få til disse tiltakene vil størrelse, kompetanse og investeringsevne være avgjørende.

– Noe av det viktigste å tenke på er at det faktisk er vinnere i alle bransjer. De gjør noe riktig og det er det verdt å lære av, avslutter Mueller.

Dette er noen av funnene basert på den nye Retailrapporten 2014 fra Varde Hartmark.(NTB Info)

Powered by Labrador CMS