volt.foto

De største kjedene tar 60 % av salget

60 prosent av klesomsetningen i Norge går gjennom de 25 største kjedene. Det viser omsetningstallene for 2013. Størst omsetningsøkning hadde Volt og Moods of Norway. Texcon, Dressmann og Lindex har aldri omsatt så mye som de gjorde i fjor.

Publisert

Volt og Moods of Norway økte mest.

Totalt omsatte klesbransjen i Norge for 31 milliarder kroner ekskl. mva i 2013, ifølge tall fra hovedorganisasjonen Virke og Kvarud Analyse. Nesten 60 prosent av denne omsetningen gikk gjennom 25 av landets største kleskjeder. I 2012 var andelen 58,4 prosent.

Mens landets klesbutikker hadde en samlet omsetningsnedgang på 0,2 prosent i 2013, økte omsetningen i kleskjeder med mer enn 100 millioner i årsomsetning med 1,6 prosent i fjor. De 25 kjedene omsatte til sammen for 18,4 milliarder kroner ekskl. mva .

De 25 store kleskjedene hadde ved utgangen av 2013 til sammen 1 857 butikker i Norge, 38 flere enn ved utgangen av 2012. Det betyr at hele veksten i fjor kom som følge av nye butikkåpninger.

Volt og Moods of Norway økte mest

Som i 2012 var det Volt som økte omsetningen mest også i 2013. Kjeden økte omsetningen med hele 19,3 prosent, fra 189 millioner kroner i 2012 til 225 millioner kroner ekskl. mva. Organisk vekst og åpning av fire nye butikker bidro til fjorårsveksten.

Gjennom sine 17 butikker omsatte Moods of Norway for 218 millioner kroner, en økning på 11,2 prosent fra 2012. Åpning av to nye butikker høsten 2012 og ytterligere to butikker i 2013 bidro sterkt. På tredje øverste trinn på veksttoppen finner vi Texcon, Norges ledende samarbeidsgruppering for frittstående butikker innen tekstil og mote. Gjennom sine 243 selvstendige butikker omsatte kjeden for 1 624 millioner kroner ekskl. mva. Dette er 5,9 prosent mer enn i 2012. 8 nye medlemsbutikker forklarer noe av veksten.

Dressmann økte omsetningen med 5,2 prosent til 1 206 millioner kroner. En nettotilvekst på 9 butikker sørget for deler av veksten.

Omsetningsutvikling for de 25 største kjedene. Kilde: Virke/Kvarud Analyse

Lindex økte med en butikk mindre

Lindex stengte to butikker og åpnet en ny i 2013. Med en butikk mindre ved utgangen av 2013 enn ved utgangen av 2012 klarte Lindex likevel å øke omsetningen med 4,6 prosent til 1 184 millioner kroner.

Også Urban og Boys of Europe økte omsetningen i fjor tross færre butikker enn i 2012. Urban økte omsetningen med 4,3 prosent til 218 millioner kroner, mens Boys of Europe økte omsetningen med 2,8 prosent til 181 millioner kroner. Bik Bok kan også se tilbake på et greit år. Omsetningen i fjor økte med 4,2 prosent. Tre nye butikker forklarer noe av økningen.

Omsetningsutviklingen i de ti største kjedene

Alle milliardkjedene økte

Alle de seks kjedene som omsatte for mer enn en milliard kroner i 2013 økte omsetningen. For tre av kjedene var omsetningen i fjor den høyeste noen sinne. Størst vekst hadde Texcon, Dressmann og Lindex, men også KappAhl, Hennes & Mauritz og Cubus omsatte for mer i 2013 enn i 2012. KappAhl økte i regnskapsåret 1.9.2012-31.8.2013 omsetningen med 2,5 prosent til 1 091 millioner kroner på samme antall butikker som i regnskapsåret 2011/12. I første kvartal i regnskapsåret 2013/14 (1.9.2013-30.11.2013) økte KappAhl omsetningen med 0,3 prosent sammenlignet med samme periode i 2012. Hennes & Mauritz økte omsetningen med 2,6 prosent til 3 959 millioner kroner, bl.a. som følge av nettotilvekst på tre butikker. Hennes & Mauritz åpnet i fjor en Cos-butikk i Oslo og HM-butikk i Halden, Oslo og Askim og la ned en butikk i Bergen. Omsetningen i Hennes & Mauritz i 2013 er den høyeste siden 2010 da kjeden omsatte for 3 868 millioner kroner.

Selv om omsetningen i KappAhl er noe høyere enn i 2012, var omsetningen i fjor likevel lavere enn det kjeden hadde i perioden 2007-2011. Minst vekst av kjedene i milliardklassen i fjor hadde Cubus der omsetningen bare økte med 0,3 prosent tross tilvekst på seks nye butikker. For Texcon, Dressmann og Lindex var omsetningen i fjor ”all time high”.

I tillegg til tidligere nevnte kleskjeder hadde også B-Young, VIC og PM vekst i omsetningen. VIC økte omsetningen med 1 prosent på samme antall butikker, mens åpning av flere nye butikker bidro til at B-Young og PM økte omsetningen med henholdsvis 2,4 og 0,6 prosent.

Etter at DK Company kjøpte b-young gikk antall butikker ned fra 2011 til 2012, men har tatt seg opp igjen i 2013. Ved utgangen av 2013 besto kjeden av 121 butikker mot 112 butikker ett år tidligere.

PM, som ble kjøpt av FSN Capital i 2012, åpnet 9 nye butikker i 2012 og ytterligere 5 i 2013. Kjeden besto av 56 butikker ved utgangen av 2013 med en samlet omsetning på 324 millioner kroner. Etter sterk vekst i 2012 opplevde PM en generell nedgang i trafikk, spesielt i annet halvår.

Zara omsatte for 270 millioner kroner i regnskapsåret 1,2.2012-31.1.2013. Omsetningen i regnskapsåret 2013/14 er ikke offentliggjort, men det er grunn til å tro at denne er lavere enn i regnskapsåret 2012/13 da butikken i Bogstadveien har vært stengt et halvt år pga renovering. Butikken reåpnet 13. desember 2013. Vi har derfor estimert omsetningen til 240 millioner kroner i 2013. Bestseller Retail som omfatter kleskjedene Vero Moda, Only og Jack & Jones hadde en samlet omsetning på 755 millioner kroner i regnskapsåret 1.8.2012-31.7.2013. Dette er knappe 7 millioner kroner eller 0,9 prosent mer enn i regnskapsåret som sluttet 31.7.2012. Siden vi ikke har tall for de enkelte kjedene er Bestseller Retail ikke ført opp på oversikten.

Nedgang i 4 av 10

10 av de 25 kjedene opplevde salgsnedgang i fjor. Størst nedgang var det for Gina Tricot og Vivikes der omsetningen falt med henholdsvis 9,6 og 8,5 prosent. Omsetningen i Gina Tricot endte på 366 millioner kroner, det laveste i Norge siden 2008. For Vivikes må vi tilbake til 2000 for å finne lavere omsetning enn i fjor. Brandstad, Zizzi og Wow hadde nedgang på samme antall butikker i fjor. Det samme var tilfellet for Til Henne, mens Bogerud Tekstil og ikke minst Match hadde nedgang som følge av færre butikker i 2013 enn i 2012. Spar Kjøp og Carlings hadde flere butikker ved utgangen av 2013 enn ett år tidligere, men klarte likevel ikke å øke omsetningen. Spar Kjøp åpnet to nye butikker i fjor, en butikk i Tromsø i mars og en i Lyngdal i oktober. Carlings,som har vært en av de raskest voksende kleskjedene, hadde en nedgang på 0,2 prosent i fjor.

Økt nettsalg i klesbutikkene

Flere og flere klesbutikker åpner nettbutikk. Flere av de store kjedene er allerede på nett, men andre går online om ikke så lenge. Spar Kjøp og Hennes & Mauritz har i mange år tilbudt sine varer på nett. I mars 2011 åpnet Zara nettbutikk for sine norske kunder og tre måneder senere fulgte Lindex etter. I november i fjor gikk Cubus online og i år følger trolig KappAhl etter, da erfaringene fra Sverige, der KappAhl åpnet nettbutikk i fjor, er gode. Også Bik Bok, Gina Tricot, Urban og Moods of Norway har nettbutikk. Også en del av medlemsbutikkene i Til Henne og Texcon har nettomsetning. Nettomsetningen til de store kjedene inngår i omsetningstallene.

Via nettportalen Miinto.no, som tilbyr klær, sko og accessories fra 400 norske motebutikker ble det i fjor omsatt for ca. 100 millioner kroner ekskl. mva, mer enn dobbelt så mye som i 2012.

Tall fra Statistisk sentralbyrå for de ti første månedene i fjor viser at de rene netthandelsselskapene som tilbyr klær, sko etc ikke hadde noen vekst. Tallene fra Statistisk sentralbyrå viser at omsetningen til de netthandelsbedriftene som inngår i næringsgruppen ” Postordre-/Internetthandel av tekstiler, utstyrsvarer, klær, skotøy, reiseeffekter og lærvarer” gikk ned med 8,1 prosent i de ti første månedene i fjor sammenlignet med samme periode i 2012. Omsetningstallene til Statistisk sentralbyrå står i sterk kontrast til Virkes ehandelsbarometer som viser at nordmenn bare i 4. kvartal i fjor handlet klær, sko og accessories for 1 635 millioner kroner (inkl. mva) hvorav 74 prosent fra norske nettbutikker. Størst på det norske markedet i fjor var Ellos inkl.LaRedoute med en samlet omsetning på 508 millioner kroner, mot 554 millioner i 2012. Hennes & Mauritz og Sportmann følger deretter. Netthandelsomsetningen fra Hennes & Mauritz er ukjent da de ikke offentliggjør hvor mye de omsetter for via nettet, mens Sportmann omsatte for 126 millioner kroner i fjor, 5 millioner mindre enn i 2012.

Powered by Labrador CMS