netthandel.jpg

Flere menn handler klær på nett

I dag handler tre av fire nordmenn regelmessig på nettet. Den største økningen finner vi blant menn som kjøper både mer klær og mat på nett.

Publisert

I en undersøkelse gjort av YouGov for Gule Sider kommer det frem at tre av fire nordmenn har handlet på nett i løpet av den siste måneden. Hele 12 prosent svarer at de har handlet mer enn fem ganger på nett den siste måneden og dette er likt mellom menn og kvinner.

– Vi får stadig bekreftet at netthandelen øker. Det har vi tatt høyde for i de siste versjonene av Gule Sider som leder brukeren rett til nettbutikk eller produkt, konstaterer Håvard Atle Skaug, produktsjef i Gule Sider, ifølge en pressemelding.

Det er i Trøndelag og Nord-Norge flest handler på nett. Her sier 79 prosent at det har handlet på nett den siste måneden. Færrest er det på Østlandet (utenom Oslo og Akershus) hvor 71 prosent sier det har handlet på nett den siste måneden, ifølge pressemeldingen.

– Den markante økningen i nettkjøp skyldes både at det er blitt lettere og tryggere å gjennomføre kjøp på nettet, samt at mye av trafikken har flyttet seg fra stasjonære PC-er til mobile enheter. Det betyr at vi er online og kort vei fra et kjøp uavhengig av hvor vi er eller hvilken tid på døgnet det er, sier Skaug.

Andelen menn som nettshopper øker mest, og de har nesten tatt igjen kvinnene, blant annet når det gjelder å handle klær og sko på internett. Totalt svarer 38 prosent av nordmenn at de handler klær på nett, eller både på nett og i butikk. Det utgjør en oppgang på 11 prosentpoeng fra i fjor. Mens det i fjor var 81 prosent av mennene som foretrakk å handle klær i fysisk butikk, er andelen i år bare 68 prosent. Syv prosent av mennene foretrekker nettet, mens 27 prosent foretrekker begge deler.

– Norske menn er nå nesten like ivrige på å netthandle klær og sko som kvinner. Dette illustrerer hvor viktig det er for de fleste butikker å ha netthandelsløsninger, sier Skaug.

(Kjedemagasinet)

Powered by Labrador CMS