byoung.jpg

Kjøpt av DK Company

DK Company kjøper store deler av BTX Group, og blir dermed et av Nordens ledende motekonserner. Blant andre b.young, Blend og Fransa blir nå en del av det framgangsrike konsernet.

Publisert

DK Company overtar BTX Group AS sine tre divisjoner Young, Modern og Retail Norge, som rommer merkene b.young, Blend, Fransa, Ichi, FQ1924, Dranella og Gestuz, samt retailkonseptene b.young og Fransa, og herunder Retail Norge med 150 butikker. Prislappen skal ha vært på 173 millioner danske kroner, og konsernet opplyser at de tre divisjonene har 450 ansatte og i 2011 omsatte for 1,5 milliarder.

– Styrkes i Norge

Administrerende direktør og grunnlegger Jens Poulsen i DK company er fornøyd med endelig å ha dratt i land avtalen. – Vi ser på handelen som en naturlig forlengelse av den positive utviklingen som konsernet er inne i, uttaler han i en pressemelding.Poulsen ser et stort potensial i å videreutvikle forretningen ved å bruke det beste fra de to organisasjonene og oppnå en ny felles styrke – Ikke minst i Norge:– Når vi overtar så mange butikker sår vi dessuten en unik mulighet til å utvikle vårt butikkonsept. Spesielt de 150 forretningene i Norge vil styrke posisjonen vår på det særdeles viktige norske markedet, sier han.

Tredje størst

Poulsen påpeker at konsernet allerede har suksessrike merker som Kaffe, Cream, Karen by Simonsen og Kön & Mön, og at denne divisjonen styrkes ytterligere med de nye merkene. – Samtidig oppnår vi en ledende posisjon som det tredje største motekonsernet i Danmark, og styrker vår betydning i detaljhandelen. Vi har lang erfaring med å integrere nye merker, og vi gleder oss til å få inn nye og dyktige medarbeidere fra BTX, sier Poulsen.

Mer voksenmote for BTX

I BTX Group gir handelen også nye perspektiver, og administrerende direktør Jesper Roe tror merkene som nå selges passer godt inn i DK Companys portefølje. Her får de et godt grunnlag for videre vekst, tror han. Samtidig gir salget BTX Group mulighet til å konsentrere seg mer om Classic division, med merker som Brandtex, Imitz, Jensen Women, Signature og Ciso. – Classic division har utviklet seg sterkt de siste årene, og står i dag som den ledende spiller i Skandinavia innenfor voksenmote til kvinner. Det er en posisjon vi ser frem til å bygge videre på, sier Jesper RoePartene venter på godkjenning fra konkurransemyndighetene, og forventer at overtagelsesdatoen blir 1. juli 2012.

Les også Nytt rekordår for DK Company

" Om DK Company AS / BTX Group: DK Company A/S er et raskt voksende dansk motekonsern, som siden etableringen i 2001 har utviklet seg til en av Danmarks førende leverandører av internasjonale merker innen mote og livsstil. Blant konsernets merker er Kaffe, Cream, Karen by Simonsen, Kön og Mön, Blue Willi’s m.fl. Omsetningen i regnskapsåret 2010/11 endte på 800 millioner DKK, og inntjeningen ble 96 millioner DKK. BTX Group er en av Skandinavias største motekonserner, med merker som Brandtex, Jensen Women, Imitz, Signature, Fransa, Ichi, Blend, b.young og Gestuz. Selskapet hadde i 2011 en omsetning på 2 milliarder DKK og en inntjening på over 100 millioner DKK.

KONTAKT

P.b. 130, N-2261 Kirkenær
469 41 000 redaksjonen@tekstilforum.no

Redaktør:
Georg Mathisen
90 93 28 97