Klesmarkedet utviklet seg svakt i 2011. Omsetningen økte bare med 0,7 prosent og for mange av de store kleskjedene pekte pilene nedover. Halvparten av de store kleskjedene opplevde salgsnedgang i fjor.
Lindex kom best ut av fjoråret av de store kjedene.
Tall fra Virke viser at de største kleskjedene tapte markedsandeler i fjor. Mens klesbutikkene på landsbasis økte omsetningen med 0,7 prosent i 2011, falt omsetningen til de kjedene som inngår i Virkes oversikt med 0,4 prosent. Flere av de største kjedene omsatte mindre i 2011 enn i 2010 til tross for at de åpnet flere butikker i løpet av fjoråret.
Motemarkedet har utviklet seg svakt de seneste årene. Verdiøkningen i fjor på 0,7 prosent var like lav som i finanskriseåret 2008 og den laveste verdiøkningen på 2000-tallet. Stadig billigere klær er en av grunnene til den beskjedne veksten i omsetningsverdien. I volum økte omsetningen med 3,3 prosent. Dette er klart lavere enn hva volumveksten har vært tidligere på 2000-tallet
Lindex best i milliardklassen
Av kleskjedene som omsatte for mer enn en milliard kroner ekskl. mva, økte Lindex omsetningen mest med 8,2 prosent. Kjeden, som åpnet nettbutikk for norske kunder 1. juni i fjor, omsatte i for 1 144 millioner kroner.
Av de fem øvrige kjedene i milliardklassen var det bare Texcon, med 224 butikker, fire mer enn i 2010, som hadde positiv omsetningsutvikling i 2011. Texcon økte omsetningen med 2,4 prosent.
KappAhl omsatte for 1 143 millioner kroner i regnskapsåret 1.9.2010-31.8.2011, fem millioner eller 0,4 prosent mindre enn året før. Omsetningsutviklingen i kalenderåret 2011 var svakere enn i regnskapsåret 2010/2011. Regnskapet for første kvartal i regnskapsåret 2011/2012 som omfatter perioden september-november i 2011 viser at omsetningen falt med 11 prosent i denne perioden.
Hos Dressmann falt omsetningen med 1 prosent til 1 074 millioner kroner, til tross for at kjeden hadde syv flere butikker ved utgangen av 2011 enn ved utgangen av 2010. For Hennes & Mauritz falt omsetningen med 5,6 prosent selv om antall butikker økte med tre sammenlignet med 2010.
Omsetningsfall på 5,6 prosent for H & M.
Økning for Varner-Gruppen
Selv om Varner-Gruppens to største kjeder opplevde tilbakegang, økte Varner-Gruppens kjedekonsepter likevel omsetningen med 1,4 prosent. Åtte nye Bik Bok butikker sørget for at denne kjeden økte omsetningen med 11,5 prosent til 680 millioner kroner i fjor. Carlings hadde også god vind i seilene. Omsetningen gikk opp med 13,1 prosent til 535 millioner kroner.
Størst prosentvis vekst hadde Volt, som økte omsetningen med 24,2 prosent. Også Wow hadde tett oppunder ti prosent omsetningsvekst, mens Urban omsatte for en million kroner mindre enn i 2010. Vivikes opplevde at omsetningen falt med 13,2 prosent.
Totalt omsatte Varner-Gruppens kleskjeder omsatte for nærmere 5,75 milliarder kroner i 2011. Totalt hadde Varner-Gruppen 630 klesbutikker i Norge i fjor, 32 flere enn i 2010.
Mindre i Voice
Med 24 færre butikker i de tre kjedene til Voice Norge i 2011 enn i 2010, er det ikke så overraskende at totalomsetningen falt med 3,4 prosent til 1,4 milliarder kroner ekskl. mva. Nedgangen skyldes færre butikker i kjedene Match og Boys of Europe. Match omsatte for 770 millioner kroner gjennom 135 butikker, mot 789 millioner kroner gjennom 150 butikker i 2010.
I løpet av 2012 vil Match åpne 10 eksklusive Match House of Fashion-butikker med Mango shop-in-shops.
I Boys of Europa gikk antall butikker ned med ti, fra 55 butikker i 2010 til 45 butikker i fjor, noe som bidro til at omsetningen falt med vel 13 prosent. Forsterket merkevareprofil, TV-reklame og en butikk mer enn i 2010 sørget for at omsetningen i VIC økte med 3 prosent.
Oversikt - Storforetak og kjeder i kleshandelen:
(Omsetning er regnet i millioner kroner ekskl. mva.)
Foretak/Kjede
Omsetning
Antall butikker
2011
2010
31/12-2011
31/12-2010
Hennes & Mauritz *1)
3653
3868
95
92
Cubus
2540
2573
162
158
Texcon
1455
1421
224
220
Lindex
1144
1057
97
98
KappAhl *2)
1143
1148
101
99
Dressmann
1074
1085
125
118
Sparkjøp
785
862
16
16
Match
770
789
135
150
B-young Gruppen
694
690
153
153
Bik Bok
680
610
97
89
Carlings
535
473
84
82
VIC
446
433
68
67
Gina Tricot
398
423
36
33
Til Henne Gruppen
366
347
60
56
Vivikes
350
403
67
65
PM Retail
278
214
43
38
Zara Norge *3)
210
209
3
3
Urban
193
194
29
24
Boys of Europe
183
211
45
55
Volt
159
128
22
20
Brandstad
156
138
27
25
Zizzi
129
120
37
33
Bogerud Tekstil
126
135
22
22
Wow
115
105
35
34
JC
99
123
21
30
SUM
17681
17759
1811
1787
Butikkhandel med klær
30046
29837
5700
5670
Kilde: Kvarud Analyse
*1) Omsetningen gjelder regnskapsåret 1.12-30.11*2) Omsetningen gjelder perioden 1.9.-31.8*3) Omsetningen for året 2011 er eget anslag. Omsetningen i 2010 gjelder regnskapsåret 1.2.2010-31.1.2011
Ekspanderte
Mange av kjedene åpnet flere nye butikker i 2011 uten at det ga en forventet omsetningsøkning. For noen ga ekspansjonen et skikkelig omsetningsløft, og størst økning av alle hadde damekleskjeden PM Retail.
PM Retail, som ble solgt tilinvesteringsfondet FSN Capital i januar i år, åpnet fem nye butikker i fjor og økte omsetningen i Norge med tett oppunder 30 prosent. PM Retail har 45 butikker, hvorav 2 i Sverige.
Også for Brandstad og Zizzi bidro flere butikker til økt omsetning. Begge de to sistnevnte kjedene fortsatte den fine framgangen fra 2010 med henholdsvis 13 og 7,5 prosent omsetningsøkning. Brandstad åpnet to nye butikker i fjor, hvorav den nye butikken i Gulskogen Senter i Drammen er kjedens største.
Flere på nett
Flere av de store kjedene selger moteklær på nett. Spar Kjøp og Hennes & Mauritz har lenge solgt varer via postordre og internett. Gina Tricot startet i 2008. I fjor startet både Zara og Lindex å tilby sine norske kunder å handle på nettet.
I følge Statistisk sentralbyrå omsatte postordre- og internetthandelen av klær, sko, tekstilvarer etc for 2 ¼ milliard kroner, en økning på om lag en halv prosent fra året før. Størst på nett er Redcats som i fjor omsatte for 580 millioner kroner, det samme som året før. Hennes & Mauritz og Spar Kjøp følger deretter. Sportmann og Klingel Norge er med en omsetning på henholdsvis om lag 129 og 110 millioner kroner, de to øvrige selskapene som omsatte for over 100 millioner kroner via nettet i fjor. I tillegg til nettkjøp fra norskregistrerte nettselskaper handler norske forbrukere også for betydelige beløp fra utenlandske nettbutikker.