shoppingdame.jpg

Lukt og lyd lokker

Hvordan konkurrere med nettbutikkene? – Jo, gjennom å gi kunden opplevelser som de ikke kan få i nettbutikkene. Og det virker, ifølge ny undersøkelse.

Publisert

Når vi er på shopping, er det i stor grad sansene og følelsene som styrer oss. Mange av oss, i hvert fall. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Duften av varmt lær i en skobutikk, meditativ musikk ved kassaapparatet eller jungellyder og sitrusduft ved juicebaren. Stadig flere butikker tar i bruk lys, lyd og lukt som middel i konkurransen nettbutikkene. Og undersøkelser viser at fenomenet, som også går under begrepet sensorial shopping, virker. Det skriver nettsida Dansk Mode & Textil." Vitensenteret ved bransjeskolen TEKO Design + Business har nemlig undersøkt effekten av sansepåvirkning i butikker, og funnet en tydelig tendens: Butikkene som bruker sensorial shopping for å skape stemning har høyere salg enn de som ikke gjør det.Og årsaken? Den finner vi blant annet i at vi styres av sanser og følelser når vi er ute og handler, forklarer Henrik Madsen, som er ansvarlig for sensorial shopping i virksomheden You Sense It! Agency. Nettsida trekker også frem Sportsmærket New Balance, som i tidligere forsøk målte økninger i salget helt opp i 40 prosent da gjorde en innsats for å inspirere kundenes sanser.

(Dansk Mode & Textil)

KONTAKT

P.b. 130, N-2261 Kirkenær
469 41 000 redaksjonen@tekstilforum.no

Redaktør:
Georg Mathisen
90 93 28 97