Må bli mer kommersielle for å få finansiering

Det er mye talent i norsk motebransje, men for å lykkes kommersielt må motebedriftene jobbe med konseptutvikling og forretningsutvikling. De må lage konsepter som markedet etterspør og klare å finansiere satsningen sin, sier journalist og forfatter Jorun Sofie Aarthun.

Publisert

Jorun Sofie Aarthun

I dag leder hun en paneldebatt med et kobbel med tungvektere i bransjen under konferansen Needlework & Technology, som arrangeres av Norwegian Fashion Hub. I debatten deltar blant andre Ola Mæle, som er i ferd med å gjøre comeback i motebransjen, og Glenn Veiby, som nettopp har forlatt en lederstilling i Amedia for å satse på mote i Blender.I tillegg kommer Innovasjon Norge, Holzweiler og motegründere i ulik vekstfase, for å diskutere hvorvidt dagens støtteordninger og kapitalmarked møter behovene bransjen har for å vokse.

- Den norske motebransjen er i sterk utvikling, men for at designerne skal få anerkjennelse internasjonalt må de bygge allianser med næringslivet. I tillegg er det viktig at det offentlige virkemiddelapparatet bidrar til å løfte designerne opp og frem. En av mine største ønsker er at næringslivet i større grad skal engasjere seg slik det er tradisjon for i våre naboland. Det hadde åpnet en hel masse dører, sierJorun Sofie Aarthun.

Finansieringsproblematikk er en reell utfordring nesten alle motegründere møter på, og det investeres per i dag lite kapital i norske motebedrifter. Derfor vil Norwegian Fashion Hub i samarbeid med Connect Norge sette fokus på akkurat dette under Needlework & Technology.

Verdens fjerde største industri

- Mote og tekstilbransjen er verdens fjerde største industri og representerer en kolossal omsetning globalt. I Norge er bransjen ung, men i vekst. Å investere i en ung næring representerer potensielt stor avkastning om investeringen skjer med kompetanse og profesjonell håndtering så vel som kapital,sier Gisle Mariani Mardal, leder for Norwegian Fashion Institute.

Powered by Labrador CMS