Mener bilfritt vil ødelegge Oslo sentrum
Å gjøre Oslo bilfritt innenfor Ring 1 vil være ødeleggende for handels- og servicetilbudene i sentrum, mener næringen selv. En fersk undersøkelse gir forslaget strykkarakter.
Mange av medlemmene i Oslo Handelsstands Forening mener bilfritt vil ødelegge for handelen.
82 prosent av byens butikkvirksomheter mener at et bilfritt sentrum vil ødelegge for handel og kommersielle tilbud, ifølge undersøkelsen, som er utført av YouGov for Oslo Handelsstands Forening (OHF).
– Egentlig er det tett opp under ni av ti som mener dette, for svaralternativene besto av en skala fra én til fem, og de to alternativene som indikerer størst grad av motstand mot forslaget samlet 87 prosent oppslutning. Dette er et klart og tydelig svar fra butikkdrivere i byen vår. Forslaget om «bilfritt innenfor Ring 1» er uhyre radikalt og kan få fatale konsekvenser for handelen i sentrum, sier Gunnar Larssen, administrerende direktør i OHF.
Virksomheter må legge ned
Det er medlemsbedriftene i OHF som har svart i undersøkelsen. Særlig de frittstående butikkene frykter for levebrødet, påpeker Larssen, som mener at de som får byrådsmakten i Oslo er nødt til å ta dette på alvor.
Miljøpartiet De Grønne (MDG) har programfestet at Oslo sentrum innenfor Ring 1 skal være fritt for privatbiler innen 2017. Et annet forslag er å doble bomavgiften inn til Oslo. Nå sitter partiet ved forhandlingsbordet sammen med andre partier i hovedstaden, for å diskutere politikk og fordele makt.
– Jeg håper politikerne har med seg hodet i forhandlingene som pågår nå. Det er behov for realisme og nøktern konsekvensanalyse. Bilfritt vil tvinge virksomheter til å legge ned. Frittstående butikker, som gir sentrum særpreg, blir hardest rammet. Det er svært alvorlig for bylivet i sentrum, sier Larssen.
Helhetlig transportpolitikk
Forslaget om bilforbud innenfor Ring 1 berører blant annet Karl Johans gate med sidegater, Kvadraturen, Stortingsgata og ned til Aker Brygge, området rundt Tinghuset, Grensen, Stortorget, Torggata, området rundt Oslo City og Operakvarteret.
– Dette påvirker svært mange handlegater som bidrar til å gjøre sentrum attraktivt og levende. Alle er avhengige av varelevering, og mange av kundene kommer i bil, både av nødvendighet og praktiske årsaker. 70 prosent av virksomhetene svarer at over en fjerdedel av kundene deres bruker bil. Da må man tenke ulike transportformer i et samvirke, i stedet for enten eller.
OHF har ved flere anledninger tatt til orde for en helhetlig transportpolitikk.
– Vi vil at varer, ansatte og kunder skal komme seg til og fra byen på en enkel og miljøvennlig måte. Da må mange grep gjøres, og det blir for enkelt bare å stenge bilen ute. Et aktuelt alternativ er å bygge ut flere sentrumsnære parkeringshus der behovet er størst, gjerne underjordiske. Det vil redusere den kjøretiden som går med til å lete etter parkeringsplass, og kan også bli estetisk sett gode løsninger, sier Gunnar Larssen.