Nettbutikkene lager nordisk e-handelsdag

Flere norske nettbutikker deltar på den første nordiske e-handelsdagen som finner i dag, 29. november – på Black Friday.

Publisert

I løpet av 24 timer vil norske nettbutikker glede sine kunder med spesialtilbud for åsparke i gang en julehandel som ifølge forskningsinstituttet HUI vil bli rekordstor for e-handelens del.

– Ved å lage en nordisk e-handelsdag vil vi også vise hvor komfortabelt det er å handle på nettet: Du kan studere vareutvalget i ro og mak, du unngår trafikkaos, parkeringsproblemer og overfylte butikklokaler, og du får varene brakt hjem på døra, sier Gerhard Anthun, daglig leder i Distansehandel Norge, bransjeorganisasjonen til de seriøse norske nettbutikkene.

Inspirert av Black Friday

Når den nordiske e-handelsdagen er lagt til fredag 29. november, har det sammenheng med Black Friday og Cyber Monday. Begge har sitt utspring i USA: Black Friday har lenge vært holdt dagen etter Thanksgiving, det vil si fjerde fredag i november. For butikkhandelen ga dette straks en omsetningsvekst som førte til at røde regnskapstall ble svarte, derav Black Friday. Tilsvarende har den amerikanske netthandelen brukt Cyber Monday, første mandag etter Thanksgiving, som dagen for de spesielt gode tilbudene.

Gode tilbud

Mange norske nettbutikker har brukt Black Friday som en kickstart på julehandelen tidligere også.

– Den er godt innarbeidet hos oss som den store kampanjedagen, til glede for både oss og våre kunder: Vi øker omsetningen og forbrukere som kjenner sin besøkelsestid vil kunne gjøre virkelig gode kjøp, sier kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes hos Komplett.no, Nordens største e-handelsselskap.

Også Martin Feigum Johansen i Zalando satser på Black Friday.

– Vi vil gi en rekke spennende tilbud, sier han.

Powered by Labrador CMS