netthandel.jpg

Netthandel for 20 milliarder

Nordmenn brukte 20,3 milliarder på netthandel i 3. kvartal, ifølge Norsk Netthandelsbarometer og Virke. Ferie- og fritidsreiser (50 prosent) og data, hjemmeelektronikk og hvitevarer (10 prosent)  og kllær, sko og accessoirer (7 prosent) er de største varegruppene i netthandelen.  

Publisert

- Ferie- og fritidsreiser er den virkelig store driveren for netthandelen, og stod for halvparten av omsetningen i perioden, sier fagsjef i Virke og ansvarlig for Norsk eHandelsbarometer, Anne Johansen.

3. kvartal 2013 er det første kvartalet Virke måler forbruket på e-handel i Norge basert på Norsk eHandelsbarometer. Undersøkelsen gjennomføres for Virke av TNS Gallup.

Nettvinnerne

Varekategorien data, hjemmeelektronikk og hvitevarer står for 10 prosent av omsetningen, mens klær, sko og accessories står for 7 prosent av omsetningen. Men i antall kjøp er sistnevnte kategori størst med 12 prosent.

Kategorier hvor varer tidligere var fysiske, men som nå også har blitt tilgjengelige som digitale produkter, står ikke overraskende for en stor andel av kjøpene. Musikk, film og dataspill står for hele 10 prosent av antall kjøp, men bare 1 prosent av omsetningen.

Shoppingfest for seniorer

De som bruker mest penger på netthandel er kvinner i alderen 40-59, med 7 125 kroner hver i gjennomsnitt. Ikke overraskende handlet personer over 60 år færrest ganger på nett i perioden. Imidlertid er gjennomsnittlig beløp per kjøp høyest i denne aldersgruppen for både menn og kvinner - og aller høyest for menn over 60 år, som i gjennomsnitt brukte 1 726 kroner per kjøp.

Blant kjøpene som har en verdi under 200 kroner, er 60 prosent av antall kjøp gjort i utenlandske nettbutikker og 40 prosent i norske. Barometeret viser ikke uventet at eBay, Apple og Amazon drar et stort antall kjøp.

I 3. kvartal 2013 oppgir forbrukerne at omtrent 75 prosent av beløpet de bruker på nett blir brukt i norske nettbutikker, mens i underkant av 20 prosent blir brukt i utenlandske nettbutikker. Resten av de spurte vet ikke eller har ikke svart.

Foto- og videoutstyr kjøper vi helst i hjemlige nettbutikker, hele 90 prosent av omsetningen går til norske butikker.

Hele 86 prosent av netthandelsomsetningen i perioden kom fra kjøp gjennomført på en datamaskin. 9 prosent kom via kjøp på nettbrett, mens mobilkjøp sto for i underkant av 4 prosent. (Kilde: Virke.no)

Powered by Labrador CMS