netthandel.jpg

Netthandelen økte med 15 prosent

Netthandelen i Norge økte med 15,2 prosent i andre kvartal i år sammenlignet med samme periode i fjor. Nordmenn handlet for hele 6,6 milliarder kroner i dette kvartalet, skriver Virke.no. - Den høye veksten understreker den klare trenden vi ser, med at kunden blir stadig mindre lojal mot fysiske butikker, sier Johanne Kjuus, fagsjef handel i Virke.

Publisert

​Tallene er hentet fra Virkes e-handelsbarometer. De viser at de største varekategoriene på nett er klær, sko og tilbehør, og hus, hjem og interiør. Disse varegruppene utgjør 44 prosent av omsetningen. Veksten for klær og sko har stabilisert seg på i underkant av 10 prosent. Ting til hus og hjem er fortsatt en relativt ny kategori på nett, og i stadig vekst (opp 37 prosent i 2. kvartal).

Klær og sko er også den kategorien vi handler mest fra i utenlandske nettbutikker. Hele 34 prosent av kjøp av klær og sko gjøres i utenlandske butikker, skriver Virke.no

- At såpass mye av netthandelen med klær er flyttet over til utenlandske nettbutikker, handler om at de de internasjonale store netthandelsaktørene som kun er på nett, per i dag er dyktigere enn de norske, som ofte kombinerer fysisk butikk og netthandel. De største nettbutikkene har en tydelig vekststrategi i hele Europa, og Norge og Skandinavia er et attraktivt marked med høy kjøpekraft og forbrukere som er vant til netthandel. De har en organisasjon og kultur som er skapt til å fremme netthandel, og har mye lenger erfaring i netthandelsmarkedet enn de fleste norske aktørene, sier Johanne Kjuus.

Press på fysiske butikker

Norske fysiske butikker opplever nå et betydelig press på både omsetning og marginer, som følge av at en stadig større andel av det vi kjøper, kjøpes på nett.

- Norske butikker opplever et stort press som følge av at nå stadig mer av butikkhandelen flyttes over på nett. Kundene er mer kravstore enn tidligere, og nye netthandelsaktører etablerer seg i markedet samtidig som vi ser at flere butikkjeder etablerer nettbutikk. Kunder handler der deres behov blir best ivaretatt, og akkurat nå er kunden i ferd med å bli mer lojal mot netthandelsbutikken, enn den fysiske butikken, sier Kjuus.

Powered by Labrador CMS