oddgeir-garnes

- Norske nettbutikker har sovet i timen

- Vi må lære å møte kunden der kunden faktisk er, sier Oddgeir Garnes i Google Norge. Han mener at mange norske nettbedrifter har sovet i timen og derfor ikke har maktet å følge opp de mulighetene moderne teknologi gir. De risikerer å gi bort markedsandeler til utenlandske aktører.

Publisert

Oddgeir Garnes

– Mange utenlandske nettbutikker har kommet mye lengre med å utvikle nettsider som fungerer uavhengig av hvilken enhet besøkeren bruker, det være seg mobiltelefon som nettbrett. Vil norske e-handlere beholde kundene sine må de ta flere grep.

Dette vil Oddgeir Garnes snakke mer om når han møter de fremste og mest seriøse norske nettbedriftene på Distansehandel Norges Vårsamling i Oslo i mars.

– Norske konsumenter er pionerer i å ta i bruk ny teknologi. Vi har flest smarttelefoner per innbygger. Vi har flest nettbrett per innbygger. Vi bruker og kjøper flest mobile applikasjoner, vi har en av de beste infrastrukturene og konsumerer svært mye media og underholdning digitalt, sier Garnes.

– Likevel vegrer norske bedrifter seg mot å utnytte de mulighetene denne teknologien byr på. Jeg vil derfor rette søkelyset mot hva Google tror norske bedrifter må ta fatt i for å møte sine kunder der de faktisk er.

Garnes peker på at nesten halvparten av alle søk på nett etter varer og tjenester kommer fra mobil og nettbrett.

– Da gjelder det å ha en nettside som virker uavhengig av hvilken enhet besøkeren bruker. Der er ennå ikke mange norske nettbedrifter.

Norge er i verdenstoppen i utbredelse av smarttelefoner, men i mobil handel langt på etterskudd i forhold til Danmark. Dette blir grundig illustrert av direktøren i Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), Annette Falberg, som også blir å treffe på vårsamlingen.

"
Powered by Labrador CMS