Ny generasjon B.young-butikker
- Vi vil at kundene skal føles seg hjemme hos oss. Det skal være lyst og innbydende og gi alle lyst til å komme inn. Og du skal bli mottatt som en kjær gjest.Det var utgangspunktet for DK Company da den ny generasjonen B.young-butikker ble utviklet. De første er åpnet i Oslo.
Heidi Egebæk Villumsen
I august gjenåpnet de tre første «nye» b.young-butikkene iOslo S, Byporten og Oslo City. Etter hvert kommer det en lang rekke flere. Retail manager for b.young-butikkene i Norge, Heidi Egebæk Villumsen, er synlig stolt av resultatet, og hun utdyper det nye konseptet:
- Inngangspartiet i butikkene er som å komme inn i entreen i et hjem: Hyggelig, lyst og delikat. Her har vi en annen type gulv enn lenger inn i butikken, slik inngangspartiet gjerne ser ut når du kommer inn i et hjem. Sentralt i entreen er det montre med utstillinger og blikkfang for å trekke deg inn, med lyssetting, farger og møbler som signaliserer at her er du velkommen. Når du går innover i butikken kommer du inn i forskjellige soner med blikkfang og stoppunkter. Det skal være mye å se på, mye å velge i og mye å fristes av. Prøverommene ligger godt skjermet, med godt lys og behagelige farger.
Endring og fremgang
B.young har vært gjennom flere endringsprosesser siden DK Companys oppgang fra BTX for tre år siden, både i organisasjonen og med produktutvikling. – Det var viktig for oss å ha en tett dialog og et godt samarbeid mellom retail og wholesale. Vi ville bringe tilbake stoltheten ved å jobbe med b.young og skape vekst og fremgang med bedre produkter og oppgraderte butikker, sier Egebæk Villumsen.
I dag er det 104 b.young-butikker i Norge. 44 er kjedens egne, 27 er eid sammen med partnere og 33 er franchisedrevet. Hele retailorganisasjonen er kraftig oppgradert. Tidligere var det tre distriktssjefer, i dag er det seks.
Egebæk Villumsen kan se tilbake på et godt driftsår i 2014 og en hyggelig utvikling hittil i 2015. I fjor økte omsetningen med 9 prosent. Ved utgangen av juli var det en omsetningsøkning på 9 prosent. For de egeneide butikkene var det en fremgang på 14 prosent de sju første månedene av 2015.
- De egeneide butikkene har hatt best utvikling i omsetningen, og vi bruker dem som modeller for de andre, sier hun.
Mer ekspress
I tillegg til b.youngs egne kolleksjoner er Fransa og Ichi de største av DK Companys øvrige merker i b.younbg-butikkene. Floyd er den største eksterne leverandøren. Etterspørselen etter ekspress- og omgående-varer øker og både B.young og de øvrige merkene i konsernet legger opp til flere ordinære kolleksjoner enn før og plusser på med ekspresskolleksjoner.