aurlien

Paleet hedret for god design

Paleet har blitt omskapt til et handelskonsept i internasjonal toppklasse. Nå er senteret hedret med Merket for god design.

Publisert

Øystein Aurlien

I forrige uke mottok Paleet ved KLP Eiendom den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde på Designdagen, landets viktigste møteplass for designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.

– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg mot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl i Norsk design- og arkitektursenter, ifølge en pressemelding.

Tapte kunder og kroner

Tøffere konkurranse fra kjøpesentre utenfor byen og nye varemagasin i sentrum gjorde at ærverdige Paleet tapte kunder og kroner. Etter en omfattende reposisjonering og ombygging peker nå alle piler oppover for den elegante rebellen på Karl Johans gate.

– Vi var blitt litt gjemt og glemt de siste årene, og posisjonen vi tok ved åpningen i 1990 var rett og slett ikke blitt tatt vare på. Vi skjønte at vi måtte få klarhet i hva Paleet skulle være fremover, forteller senterleder Øystein Aurlien, ifølge pressemeldingen.

Etter mange og omfattende diskusjoner internt ble kursen staket ut. Den nye ambisjonen var å skape en helt ny og annerledes destinasjon for mote og livsstil i Oslo. Neue Design Studio ble hentet inn for å gi den nye retningen en unik identitet.

Stramt og lekent

Resultatet ble et visuelt uttrykk som er minimalistisk og stramt, men på samme tid også lekent. I jurykjennelsen heter det at profilen er overraskende moderne for et såpass tradisjonsrikt varehus. Den hever og bygger Paleets identitet. Der mye eksklusiv kommunikasjon kan være kald og endimensjonal, fremstår Paleet med varm og levende personlighet. Tosidigheten – det rebelske mot det elegante – gjør at merkevaren oppleves menneskelig, uttaler juryen.

For å knytte design og arkitektur sammen har Neue Design Studio jobbet tett sammen med Paleets innleide arkitekter, Jarmund/Vigsnæs Arkitekter samt RISS Interiørarkitekter og Lysstoff. Designerne har utviklet fargepaletten slik at den utfyller fargene i arkitektenes materialvalg og får identitet og arkitektur til å utfylle hverandre.

Hagler med kunder og ros

Siden dørene til nye Paleet åpnet i september i fjor har folk strømmet til.

– Selv om det ennå er for tidlig å konkludere ser vi at omsetningen ligger om lag 15 prosent høyere enn den gjorde før ombyggingen. Besøkstallene er i snitt 33 prosent høyere. Viktigere er alle de strålende tilbakemeldingene vi får fra publikum og presse. Toneangivende medier som FRAME Magazine, Wallpaper og Monocle skriver at Oslo endelig har fått et handelskonsept av internasjonal klasse. Det viser at vi har lykkes med å skape et rammeverk – gjennom design og arkitektur – for gode handleopplevelser, sier senterlederen.

Powered by Labrador CMS