illfoto-klær-og-figurtyper

Riktige klær til ulike figurtyper

Som selger i butikk, er det viktig at du som fagperson og ambassadør for produktene du selger, også forstår betydningen av kundetyper, smak og bruksområder. Med kunnskap om kroppens proporsjoner er du i stand til å bruke kolleksjonene i butikken slik at de passer kunden, uansett mote og trend. Les del 3 i Vibeke Johnsens serie om fargeanalyse, stil og figurtyper. Serien går også i Tekstilforums papirutgave.

Publisert

Det å veilede kunden til valg av riktig antrekk, er slett ikke alltid like enkelt. Utvalget av leverandører og butikker er enormt, og få land i verden har så mange butikker som Norge, sett i forhold til folketallet. Som forbrukere overveldes vi av markedsføring, reportasjer og oppskrifter på hvordan legge riktig make-up, velge riktig frisyre, bruke riktige klær, bygge riktig image osv. osv. Alt dette gjør selv den beste usikker i blant. Fordi konfeksjon stadig blir produsert i større mengder, dreier det seg om store investeringer, hvor feilvurderinger kan medføre alvorlige økonomiske tap for bedriften. Som selger i butikk, er din hovedoppgave å gi kundene råd og veiledning når de skal kjøpe produktene du tilbyr. Det er derfor svært viktig at du som fagperson og ambassadør for produktene du selger, også forstår betydningen av kundetyper, smak og bruksområder. Kvinner er kvinner, og det bor en liten stylist i de fleste. Tilegner du deg den enkle, men effektive kunnskapen om kroppens proporsjoner, er du også i stand til å bruke kolleksjonene i butikken slik at de passer kunden, uansett mote og trend.

Buksa som ikke passer

Dette er en situasjon som du sikkert kjenner igjen: i butikken er det ankommt en ny buksemodell, som din kollega prøver på. Buksen passer henne helt perfekt. Selv tenker du at den buksen må du også ha, og setter kursen mot prøverommet. Når buksen er kommet på, står du der en tanke slukøret - buksen er slett ikke like henrivende på deg! Du konkluderer det hele med at buksen i seg selv er helt fantastisk, og at en størrelse større vil gjøre susen. Men den gang ei - buksen er fortsatt like lite flatterende.

Pulsen din stiger mens du sender mørkerøde tanker til den stakkars leverandøren, krydret med en god posjon irritasjon om at det må da gå ann å produsere bukser i normale størrelser! Som hos kvinner flest er du nå ved bristepunktet, og tanken på slankekurer og hard treningraser gjennom hodet ditt, som et dampende lokomotiv i ekspressfart!

Slapp av, det er slett ikke noen feil – hverken med deg eller plagget. Alt handler i all hovedsak om kroppens proporsjoner. Det vil si lengder og bredder fra topp til tå. Noen er smal i livet, mens andre har mer bredde. Noen har korte ben, mens andre har ben som tilsynelatende aldri tar slutt. Noen har runde hofter, mens hos andre igjen vil hoftene alltid være flate, uansett trening eller vektøkning.

Hemmeligheten er å velge den buksemodell som passer din kroppstype og dine proporsjoner. I det du må opp i størrelser på plagget, samtidig som det går på bekostning av passform, er dette ganske enkelt ikke en modell som er produsert for din kroppstype. Det er litt skummelt å tenke på synes jeg, at misforståelser som dette eller manglende kunnskap om du vil, kan få store konsekvenser for omsetning og butikkens omdømme.

Ulike kroppstyper

Illustrasjon: kroppstypene

Det finnes kropper i alle størrelser og fasonger, men de kan alle kvalifiseres innenfor et utvalg grunnformer. Dette har ingenting med hverken vekt eller høyde å gjøre, men handler om hvordan kroppen er bygd. Uansett vektøkning, vektreduksjon eller muskelmasse, tilhører man den samme kroppstypen livet ut. Unntak er figurtypen O. Meget kantede kroppstyper har ofte bredere skuldre enn hofter, ingen nevneverdig midje, men desto mer ben. Rette kroppstyper har omtrent like brede skuldre som hofter, ingen nevneverdig eller svak markert midje. Kurvede kroppstyper har runde skuldre og hofter, hvor midje er godt markert. En rund kroppstype har myke linjer hvor hovedinntrykket er kurver, uansett fra hvilken vinkel du ser kroppen. Med øvelse kan du bli en mester på å skille kroppstypene fra hverandre. Begynn med å trene opp øynene dine ved å se på kvinnene rundt deg. Ta en titt på dine kolleger, kunder, familie og venner. Se på tv, en ekstra titt på bildene i magasinet du leser osv. Ta deg tid til å tenke igjennom hvorfor hver enkelt kler antrekket så utrolig godt. Eller hvorfor de slett ikke tar seg godt ut. Et godt råd på veien: hold dine meninger for deg selv! De fleste føler seg truet og blottlagte når de blir vurderte. Det er viktig at du respekterer dette.

Huskeregel: settekassen

Jeg benytter noen effektive huskeregler for å resonere meg raskt frem til svar. Jeg deler en av dem med deg, sånn at du lettere kommer i gang med å analysere kroppstypene. For å få det til, må vi inn i barnas verden. Å se verden gjennom et barns øyne, kan noen ganger være irriterende enkelt, fordi logikk er det eneste riktige svaret på alt.

Fantastiske leker er utviklet, og noen stimulerer barnets utvikling. En av disse er den berømte settekassen. Kassen er utstyrt med små hull i ulike former som trekant, firkant og sirkel. Til denne leken følger det med noen klosser, som passer perfekt til hullene i kassen. Vel, barnet lærer snart at den firkantede klossen kun passer i det firkantede hullet osv.

Det samme prinsippet gjelder for hvilket plagg som passer til hvilken kroppstype.En rett kroppstype kler plagg i stødige stoffer, som gir rette linjevirkninger. Mønster bør i hovedsak holdes til ruter, striper og lignende.

Prøv nå å se for deg en kvinne med en rett kroppstype. Her snakker vi ingen nevneverdige kurver. Får hun på seg et skjørt i mykt stoff, som i tillegg toppes med folder og blomstret mønster, vil hun se helt malplasset ut. Enig? Skjørtet skaper et puslete inntrykk, fordi kroppens linjer ikke harmonerer med plagget. En kurvet kroppstype derimot, vil passe skjørtet helt perfekt. For denne kvinnen er det myke stoffer som naturlig føyer seg etter kroppens linjer som gjelder. Hun kan med fordel velge myke mønstre og gjør klokt i å unngå stoffer med for streng oppbygging.

Illustrasjon: settekasse 1.

Rett kroppstype Rett kroppstype

- disharmoni - harmoni

Rett kroppstype

  • Bløte stoffer med myke mønstre skaper disharmoni til en rett kroppstype.

  • Stødige stoffer som gir noe rette linjevirkninger og mønstre som ruter og striper skaper et harmonisk bilde.

Illustrasjon: settekasse 2.

Kurvet kroppstype Kurvet kroppstype

- disharmoni - harmoni

Kurvet kroppstype

  • Stødige stoffer og rette linjevirkninger gjør en myk silhuett for streng. Skaper disharmoni.
  • Bløte stoffer som føyer seg etter kroppens linjer, og myke mønstre skaper et harmonisk bilde.

Mer om stofftyper

Du gjør klokt i å investere litt kunnskap om stofftypene. I tillegg til farge og fasong, bør stoffets kvalitet og egenskaper harmonere med kundens ønskede preferanser. Du kan raskt kontrollere et materiale med en enkel stofftest.

Ved å ta i stoffet kjenner du straks hvilket grep materialet har. Når vi snakker om grephos tekstiler, mener vi hvordan de er å ta på, om de føles myke, bløte, tørre, porøse, harde, glatte og om de har godt fall.

Når vi snakker om fall, betyr det hvordan stoffet faller. Om det faller mykt, bløte folder, stivt eller hardt. Foruten å velge den fibertypen kunden kler best, bør du også ta hensyn til stoffets tekstur og struktur.

Teksturen påvirker klærnes linjer. Stoffet får beskrivelser som; glatt, løsvevd, nuppete, loddent, rufsete osv. Det er vanskelig å lage skarpe linjer med et stoff som har mye tekstur. Jo mer tekstur, desto mykere blir linjene og sømmene. Skarpe linjer oppnås med tettvevde stoffer. Eksempelvis har ulltweed en teksturert overflate, mens ullgabardin har en glattere overflate. Strukturen, vevstypen eller oppbyggingen av stoffet er avgjørende når det kommer til stoffvalg.

Kypervevde stoffer gir skrålinjer og uttrykker det strenge, mens satengvevde stoffer har en spesiell glans. Hvilken anledning antrekket skal brukes til, spiller en viktig rolle for hvilken stofftype du anbefaler. Skill mellom arbeid, fritid og fest.

Ensfargede stoffer uttrykker det stilrene og gir kunden flest kombinasjonsmuligheter. For mønstrede stoffer er det viktig at linjene harmonerer med plaggets linjer og at størrelsen på mønsteret harmonere med kroppens størrelse. En høy kvinne kan vanligvis bruke stormønstrede stoffer, men ikke hvis benbygningen er veldig spe. En kortvokst kvinne vil vanligvis kle søte små mønstre, men bør heller vektlegge noe større mønstre om benbygning er kraftig.

Illustrasjon: hovedgruppene rett og kurvet .

Grovt skissert kan kroppstypene inndeles i to hovedgrupper:

Kantet / rett

  • kantede eller rette skuldre, ingen eller lite markert midje, flate hofter, flat elle noe fyldig bakende.

    Kurvet / myk

  • runde eller skrå skuldre, tydelig markert midje, runde hofter, fyldig eller rund bakende.

Kroppstype V

  • Skuldre tydelig bredere enn hofter.
  • Silhuetten domineres av overkroppen.
  • Hofter smalere enn skuldre, selv etter vektreduksjon.

To varianter gjelder for denne kroppstypen. Den ene gjenkjennes på den gutteaktig eller atletiske silhuetten. Skuldrene er bredere enn hoftene, og ofte et resultat av fysisk trening. Den andre varianten er den topptunge, med stor byste og smale hofter.

Fellesnevneren er flate hofter. Om skuldrene dominerer overkroppen, så styr unna plagg som understreker dem ytterligere, puffermer og brede jakkeslag. Har kunden en stor byste begrenser du detaljene til det minimale rundt dette området. Her gjelder det å vektlegge balanse mellom overkropp og underkropp. Dette oppnår du ved å anbefale bluser, topper og jakker i tettvevde, flate stoffer.

Stofftyper med mye tekstur kan få denne kunden til å virke bredere. Foreslå plagg med enkle mønstre, og benytt gjerne farger for spesielle virkninger i antrekkene. Kompliserte mønstre og rynker rundt midjen bidrar til at kroppen ser tung ut. Som et eksempel, tar denne kroppstypen seg godt ut i en enkel overdel til en rett buksemodell. Dette er kunden som har mer ben å vise frem. For å trekke oppmerksomheten mot bena, kan du anbefale et kort skjørt med et intressant mønster, eller longs i en flott nyanse. Fordi kroppstypen domineres av overkroppen, understrekes den best med flate sko eller sko med lave hæler.

Hvordan gjøre skuldrene smalere:

  • Vertikal halslinje, dyp utringning og raglan.
  • Enkle linjer, lite detaljer på overdeler.
  • Meget lite tekstur på overdel, for ikke å trekke oppmerksomheten over midjen.

Hvordan legge til ved hoftene:

  • Lommer og klaffer på hoftene.
  • Vide ermer ved håndleddene.
  • Mansjetter på ermene.
  • Skuldervesker som henger på hoften.
  • Tekstur og mønster på plagg nedenfor midjen.

Kroppstype A

Illustrasjon: Kroppstype A

  • Skuldre tydelig smalere enn hofter.
  • Silhuetten domineres av underkroppen - opp til flere størrelser større enn overkropp.
  • Vektøkning merkes først på hofter og lår.

To varianter gjelder også for denne kroppstypen. Fellesnevneren er tydelig smalere skuldre enn hofter. Denene er en rett variant og den andre en kurvet. Den rette gjenkjenner du best ved å studere silhuetten i profil. Sett fra siden er magen og bakenden mer flat en fyldig. Hoftene er også flate, uten tydelig kurve ved overgang til lår.

Den rette varianten tar seg best ut i enkle klær, uten for mye rynker og volanger. For å balansere skuldre og hofter, er nøkkelordet pufferm. Andre triks for å gjøre skuldrene brede er rynker, sjal eller skjerf drapert over skuldrene. Anbefal kunden brede eller spisse jakkeslag, som også korrigerer de brede hoftene. Gå for stoffer og mønstre som ikke er for outrerte. Tette eller moderat tettvevde stoffer er langt heldigere.

Pass på at linning på bukser og skjørt er nok innsvingt. Kunden har sikkert for lenge siden forsonet seg med at bukser og skjørt sjeldent passer i livet, om hun skal få de over sine brede hofter. Anbefal aldri det motsatte! - bedre passform i livet, på bekostning av at det strammer over hofter og bak. Forklar kunden at en god investering er å få plaggene sydd inn i livet, om de ikke sitter perfekt. En gyllen regel er å aldri la jakken stoppe på hoftenes bredeste punkt, sett forfra. Det gjør at kroppen virker tung. Anbefal gjerne flere lag på overkroppen, for mer volum der hun trenger det mest.

Hvordan legge til ved skuldrene:

  • Horisontale halsutringninger; båthals, vide osv.
  • Store krager og skulderklaffer.
  • Isydde ermer som ikke er for smale ved skuldrene.
  • Puffermer og detaljer nær skuldrene.
  • Brystlommer.
  • Teksturerte stoffer.
  • Mønstrede stoffer.
  • Hvordan trekke fra nedenfor midje:
  • Ingen detaljer som lommer etc.
  • Glatt og enkel stil.
  • Lite til glatt tekstur.
  • Aldri helt vide skjørt og bukser.

Vibeke Johnsen er grunnlegger av VJ Concept som selger tjenester via nettløsningen www.vjshopsense.no. Hun har 20 års bransje erfaring innen alle ledd, er utdannet innen stylistfaget, fargepsykologi og bedriftsøkonomi. Hennes spesielle bakgrunn og posisjon gjorde det mulig å fange opp mangelen på tverrfaglig kompetanse. Dette har med tiden også blitt hennes hovedfokus hvor resultatet foreligger i form av arbeidsverktøyet vjshopsense.

"
Powered by Labrador CMS